Till vänster bild på en hand som håller upp ett knippe morötter framför en disk med andra grönsaker, till höger en bild, tagen bakifrån, på en kvinna som joggar.
Att äta mer grönsaker och motionera mer är vanliga nyårslöften. Foto: Kallestad o Sandberg / TT

Så klarar du nyårslöftet

Psykologiprofessorn: Efter 66 dagar blir förändringen en vana
2:58 min

Det tar drygt två månader innan ett nytt beteende blir en vana, visar forskning. Om du dessutom berättar för någon så fördubblas chansen att lyckas.

- Man har sett i forskning att det är dubbelt så stor chans att lyckas om man involverar någon annan i sitt nyårslöfte, säger psykologiprofessor Per Carlbring, som kommer att kartlägga svenskarnas nyårslöften under ett år.

Det kan så klart kännas som en uppförsbacke innan de där 66 dagarna har passerat, men det gäller att inte ge upp.

– Det är viktigt att man inte ser det som att det är kört även om man ätit en pralin ur chokladasken eller hoppat över ett träningspass, säger Per Carling.

– Om man bara står ut till början av mars så kan nyårslöftet ha blivit en vana, menar han.

En annan metod som kan vara en morot för vissa enligt Per Carlbring är att slå vad med en kompis på ett lite annorlunda sätt.

– Man sätter ett pris på vad man tycker att löftet är värt och ger det till en vän. Klarar man löftet så får man tillbaka pengarna. Klarar man inte av det får vännen skänka pengarna till en organisation som man INTE vill att pengarna ska gå till.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".