Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
En whiteboard i ett klassrum
1 av 2
Studien från Göteborgs universitet visar att man på flera skolor använder till exempel adhd och Aspergers syndrom, som en förklaring att elever hamnat i bråk. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT.
Läraren Kerstin Larsson i en skolkorridor i Falun.
2 av 2
Kerstin Larsson jobbar som specialpedog i Falun, och hon är inte förvånad över resultatet i studien. Foto: Eva Rehnström.

Diagnoser ett sätt att få mer resurser till skolan

1:57 min

En ny studie visar att skolor använder diagnoser som en förklaring att elever hamnat i bråk. Det är synd att det är så, säger specialpedagogen Kerstin Larsson i Falun.

Studien från Göteborgs universitet visar att man på flera skolor använder till exempel adhd och Aspergers syndrom, som en förklaring att elever hamnat i bråk. Lärare är alltså drivande i att en elev borde utredas.

Kerstin Larsson har jobbat som specialpedagog i över tjugo år i Falun, och hon blir inte förvånad över resultatet.

– Jag tänker att man kan se det som ett hjälpmedel för att få mer hjälp, säger Kerstin.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".