Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Ung man som dricker öl med solen som lyser igenom glaset.
1 av 2
Foto: Ruud, Vidar/TT
Kvinna i förgrunden och ett ölbryggeri i bakgrunden
2 av 2
Ellinor Andersson som är ansvarig för företagets sociala medier. Foto: Susanna Hestréus/Sveriges Radio

Lokalt bryggeri får kritik för sin reklam

3:17 min

Mora bryggeri har fått ta bort bilder som marknadsför företaget på sociala medier, då bilderna uppmanar till alkoholkonsumtion enligt Konsumentverket.

Det är vanligt att företag har konton på sociala medier där de marknadsför sig. Publiceringarna går ofta snabbt och visar en förskönad bild av verkligheten, vilket kan bli ett problem.

På Mora bryggeris sociala medier har bilder som, enligt Konsumentverket, uppmanar till konsumtion eller kan kopplas till en högtid, fått nedslag.

– Vi vill ju förmedla att vi har ett hjärta i det här och sen glömmer man ibland bort att det är alkohol och att jag kan inte skriva vad som helst, säger Ellinor Andersson som är ansvarig för företagets sociala medier. 

Företaget har nu tagit bort bilderna och texterna som fick nedslag från Konsumentverket och kommer i framtiden tänka över publiceringarna en extra gång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".