En kvinnas silhuett samt entrén till socialförvaltningen i Falun
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Emma Hjortman/Sveriges Radio

Socialtjänstens anställda slår larm: Det är kaos

4:00 min

Akuta ärenden som anmälan om barnmisshandel eller kvinnofridskränkning kan inte längre prioriteras. Det berättar anställda på socialtjänsten i Falu kommun efter införandet av ett kontaktcenter.

Socialförvaltningen i Falun anslöts till kommunens kontaktcenter, en växel bemannad av telefonister, i början av oktober i år. Sedan dess har socialsekreterarnas arbetsbelastning ökat, samtidigt som det blivit omöjligt för dem att prioritera bland mängden av ärenden som inkommer varje dag.

Telefonisternas uppdrag är att ta emot samtliga ärenden för att skicka dem vidare till rätt förvaltning, men de saknar både utbildning och erfarenhet av socialtjänstens olika frågor. Socialsekreterarnas telefontider har helt tagits bort.

Tänk om du är i ekonomisk nöd, är utsatt för kvinnofrid och enbart har tillgång till telefon i fem minuter, eller om du vill anmäla barnmisshandel?

Ylva Renström, socialchef i Falu kommun, säger att hon tidigare inte nåtts av den här kritiken, men att hon ska ta upp det på framtida möten.

– Om du säger att man upplever att det akuta inte kommer fram så som det behöver komma fram, i sådana fall är det allvarligt och det måste vi absolut titta på, säger hon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".