Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett barn spelar spel på en Ipad.
Ungefär fyra timmar per dag sitter en genomsnittlig användare med sin mobil och vi tar upp mobilen och tittar på den 200 gånger per dag, vilket bidrar till att vi blir allt mer ofokuserade menar läraren Malin Siljedal. Foto: Leo Vasquez/Sveriges Radio.
Lyssna
1:41 min

Lärare i Falun: Barns ökade skärmtid oroande

Publicerat tisdag 5 december 2017 kl 12.50

Barns ökade skärmtid påverkar deras skolarbete. Det säger läraren Malin Siljedal i Falun, som menar att det är svårt att få barnens uppmärksamhet i skolan idag.

– Barnen upplevs som stressade och ofokuserade, säger Malin Siljedal.

Ja det är svårare idag att få skolbarnens uppmärksamhet än det var förr. Något som kan bero på att barn sitter alldeles för länge framför datorer, telefoner och läsplattor.

Det menar Malin Siljendal, som är lärare i årskurs 4 till 6 på Hälsninggårdsskolan i Falun, och som känner oro för barn och ungas hälsa på grund av just den ökande skärmtiden.

– Barn och unga rör sig allt för lite, de får mindre social kontakt och de förlorar empatiförmåga, säger hon.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".