Ett barn spelar spel på en Ipad.
Ungefär fyra timmar per dag sitter en genomsnittlig användare med sin mobil och vi tar upp mobilen och tittar på den 200 gånger per dag, vilket bidrar till att vi blir allt mer ofokuserade menar läraren Malin Siljedal. Foto: Leo Vasquez/Sveriges Radio.

Lärare i Falun: Barns ökade skärmtid oroande

1:41 min

Barns ökade skärmtid påverkar deras skolarbete. Det säger läraren Malin Siljedal i Falun, som menar att det är svårt att få barnens uppmärksamhet i skolan idag.

– Barnen upplevs som stressade och ofokuserade, säger Malin Siljedal.

Ja det är svårare idag att få skolbarnens uppmärksamhet än det var förr. Något som kan bero på att barn sitter alldeles för länge framför datorer, telefoner och läsplattor.

Det menar Malin Siljendal, som är lärare i årskurs 4 till 6 på Hälsninggårdsskolan i Falun, och som känner oro för barn och ungas hälsa på grund av just den ökande skärmtiden.

– Barn och unga rör sig allt för lite, de får mindre social kontakt och de förlorar empatiförmåga, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista