– Det är bra, man märker att det är många fler som åker, det är helt fullt ibland, säger resenären Loise Blomster om Avestas gratisbussar.
1 av 2
– Det är bra, man märker att det är många fler som åker, det är helt fullt ibland, säger resenären Loise Blomster om Avestas gratisbussar. Foto: Alva Snis/Sveriges Radio.
Även om kollektivtrafikresandet förra året ökade i Dalarna så tillhör länet fortfarande en av bottenregionerna i landet enligt myndigheten Trafikanalys sammanställning.
2 av 2
Även om kollektivtrafikresandet förra året ökade i Dalarna så tillhör länet fortfarande en av bottenregionerna i landet enligt myndigheten Trafikanalys sammanställning.
Valet 2018 i Dalarnas län

Dalfolket skippar bussen – så vill politikerna få fler att kliva på

3:14 min

Dalarna hamnar näst sist bland landets regioner när det gäller hur mycket invånarna reser kollektivt. Frågan är om Avestas modell med slopad biljettavgift skulle förbättra siffrorna i hela länet.

Socialdemokraterna i landstinget säger att de på sikt är öppna för en avgiftsfri kollektivtrafik för alla. Men att de vill börja med att göra  sommarens försök med borttagna avgifter för barn och unga permanent. 

– Med ett bättre valresultat för S och V, skulle vi kunna införa det snart efter valet, säger Abbe Ronsten, ordförande i kollektivtrafiknämnden. 

Moderaternas Ulf Berg är däremot skeptisk. Det är andra saker som gör att fler väljer bussen framför bilen, tror han. 

– Har man inte råd att betala de låga bussavgifterna som är idag så är det skattesystemet det är fel på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".