Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Om existens och religion, på ett personligt sätt

Shankara och hinduismen

Lördag 18:e och söndag 19:e oktober

Alldeles nyligen invigdes ett nytt hinduiskt tempel i Stockholm, närmare bestämt i Farsta strand. Invigningen pågick allt som allt i två veckor.

Det är nog  både en och annan som frågar sig vad tempel och ritualer egentligen är till för. Varför bygger man tempel? Varför utför man ritualer?  

 Hinduismen är sammansatt. Det menar Stig Lundgren, själv hindu, som vi hör i helgens program
  - Den är som en väv bestående av ett stort antal traditioner, tolkningar och perspektiv. Jag tänkte därför begränsa mig till att återge uppfattningen inom den lära jag själv följer, och som kallas för advaita vedanta. Centralgestalten här är filosofen, teologen och helgonet Shankara, som var verksam i början av 700-talet. Shankara har alltjämt en enorm betydelse för hinduiskt tankeliv. Man kan säga att han är för den indiska kulturen vad Platon är för den västerländska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".