1 av 4
2 av 4
Anette Jernström, flygvärdinna, 22 februari
3 av 4
4 av 4

Måndag 22 februari

Anette Jernström

Anette Jernström har jobbat som flygvärdinna i drygt 20 år och har ett särskilt intresse för service och bemötande, något hon ofta föreläser om, både för kolleger och andra yrkesgrupper.

Det mesta som har med bemötande att göra handlar om självklarheter, men precis som med andra självklarheter tjänar man på att repetera dessa saker. Framför allt är risken stor att man hamnar i slentrian och blir slarvig, om man har haft samma jobb under en längre tid. Även i privata relationer är bemötandet viktigt.

Generellt är vi i Sverige ganska bra på bemötande, tycker Anette Jernström. Det bästa sättet att avväpna en otrevlig person, är att förekomma honom eller henne genom att ge just ett bra bemötande. Allt är som en självuppfyllande profetia. Men ibland lyckas man inte, och om det är något som irriterar henne så är det när resenärerna inte inser att det finns en baktanke med att hon ber dem om att exempelvis stänga av elektronik när de sitter i planet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".