Goda tider för IT-branschen igen

7 november  2007

Minns ni IT-bubblan då champagnekorkarna smällde och festerna avlöste varandra? Nu är den svenska IT-branschen inne i sin andra guldålder. Enligt en ny rapport från ”Institutet för reklam och mediestatistik” går försäljningen av nätreklam mot nya rekordnivåer. Även de företag som tillverkar spel och tjänster på nätet växer snabbt. Tillsammans går de under benämningen web 2.0. Men den nya IT-boomen är betydligt mer måttfull än den gamla.

8 november 2007

I går kunde vi här i Studio Ett höra ett reportage om hur reklamen på nätet slår nya vinstrekord och hur IT branschen nu är inne i en andra framgångsvåg, Web 2.0 heter den. Men för snart tio år sedan, var vi också inne i en tillväxtfas för IT branschen. De som då byggde upp hemsidor på nätet var ofta unga killar i 20 år åldern. De kallade sig då för dataspelsgenerationen och var den första generation som växt upp med internet. Nu snart tio år senare har de kultstatus. Vår reporter Katarina Gunnarsson, hörde av sig till några av killarna tio år senare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".