Ikea-kampanj väcker starka känslor i Italien

Ikea-kampanj väcker starka känslor
12 min

Om drygt två veckor börjar Europride-festivalen, som den här gången hålls i Rom. Italien ligger i det absoluta bottenskiktet bland europeiska länder vad det gäller rättigheter för homosexuella. Det finns ingen lag mot hatbrott mot homosexuella och homopar har fortfarande inte rätt att gifta sig, registrera partnerskap eller adoptera. Trots att frågorna diskuterats länge har rörelsen för homosexuellas rättigheter i Italien gjort få framsteg. Men den senaste tiden har de fått draghjälp från oväntat håll. Och en ny fråga har aktualiserats kan företags reklamkampanjer hjälpa homosexuella att få sina rättigheter i Italien? Mitt i debatten finns ett svenskt företag. Reportage av Robin Olin. 17-timmen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".