1 av 5
Kvällsträning på Ågesta golfbana med pannlampa. Foto: Louise Andrén Meiton/Sveriges Radio.
2 av 5
Alla kan köpa sig en vinnarkrans vid Vasaloppets mål i Mora. Foto: Louise Andrén Meiton/Sveriges Radio.
3 av 5
Målrakan för Vasaloppet i Mora. Foto: Louise Andrén Meiton/Sveriges Radio.
4 av 5
Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen, under vallakväll i bilhall. Foto: Louise Andrén Meiton/Sveriges Radio.
5 av 5
Johan och Bertil Saari vill lära sig mer om att valla. Foto: Louise Andrén Meiton/Sveriges Radio.

Hajpen kring Vasaloppet växer

8:38 min

På söndag genomförs det 89:e Vasaloppet. Över 15 000 åkare lämnar Sälen för att staka sig mot Mora. Ett lopp som sålde slut rekordfort eftersom intresset är stort. Och i en vecka har också flera andra lopp körts i Vasaloppsspåren som Tjejvasan , Halvvaasan, Kortvasan och Stafettvasan. Vasaloppet har blivit en industri och många vill inte bara åka loppen utan också haka på trenden för att synas och höras i glansen. Detta gäller inte bara i norra Dalarna, utan i hela Sverige. Reportage av Louise Andrén Meiton och Johannes Rosendahl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista