1 av 2
Britt och Leif Håkansson, Kristianstad var två av dom 50 första besökarna i förmiddags. Foto: Odd Clausen/Sveriges Radio.
2 av 2
Nyfikna besökare väntar inne i Findus på sin rundvandring. Foto: Odd Clausen/Sveriges Radio.

Charmkampanj iscensatt av livsmedelsindustrin

Samtal med Malin Olofsson
6:39 min

Idag öppnar en av de svenska matjättarna sin fabrik på vid gavel och sammanlagt ska 2.000 konsumenter gå husesyn hos Findus i Bjuv under april och maj och idag kommer de första 100. Den här charmoffensiven är en del av livsmedelsindustrins kamp för att återvinna sin trovärdighet hos de svenska matköparna. Samtidigt kommer det nya larm om fusk med maten då det senast i går avslöjades det att en svensk leverantör sålt hästkött som oxfilé.

Hur är läget idag, två månader sedan köttskandalen briserade? Vad finns egentilgen i matförpackningarna, och har myndigheterna skärpt kraven och ökat kontrollerna? Reportage från föreställningen i Bjuv av vår reporter Odd Clausen med efterföljande samtal med Ekots mat- och miljöreporter Malin Olofsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".