1 av 2
Den norra tunnelmynningen vid Hallandsåsen. Foto: Erland Vinberg TT/Scanpix.
2 av 2
Efter mer än 20 års byggande, det mesta av tiden kantat av stora problem, är nu 95 procent av tunnlarna genom Hallandsåsen klara. I slutet av året räknar man med att tunnlarna ska vara helt klara. Bilden är tagen två kilometer in i tunneln. Foto: Erland Vinberg TT/Scanpix.

Hallandsåsen - var det värt det?

Samtal med Lena Wieweg och Jan Hartlén
9:30 min

På onsdag beräknas den sista tunneln genom Hallandsåsen vara genomborrad. Ett projekt som kantats av stora tekniska problem, som till miljöförstöring och en rad förseningar. Tågtunnlarna, som skulle ha stått klara 1996, blir klara för trafik först 2015. Då finns det kapacitet för 24 tåg i timmen mot de fyra tåg som idag kan köra över åsen. Hör den tekniske chefen för Trafikverkets projekt Hallandsåsen Jan Hartlén berätta om vedermödor och framgångar med att besegra åsen. Hör även tidigare samhällsekonomen vid dåvarande Banverket Lena Wieweg berätta om varför hon och Banverket redan i slutet på 90-talet avrådde regeringen från att fortsätta tunnelbygget. Wieweg menade att det inte var samhällsekonomiskt nyttigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".