Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Ny dryckestrend sprider sig bland unga

Jamila Lodhi och Magnus Jägerskog om fenomenet neknominate
11 min

En dryckeslek där deltagarna via Facebook eller Twitter utmanas att dricka öl sprids bland ungdomar. Leken heter "neknominate" och går ut på att filma när deltagaren sveper exempelvis en öl för att sedan sprida filmen och utmana andra att göra detsamma inom 24 timmar. Leken ska ha startat i Australien och sedan spridits världen över genom sociala medier. Den som misslyckas får "böta" genom att bjuda på ett antal öl i gengäld.

Samtal med Magnus Jägerskog, vd för organisationen IQ som arbetar med alkoholupplysning och Jamila Lodhi, biträdande enhetschef för Stockholms stads fältverksamhet på Östermalm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".