Ny dryckestrend sprider sig bland unga

Jamila Lodhi och Magnus Jägerskog om fenomenet neknominate
11 min

En dryckeslek där deltagarna via Facebook eller Twitter utmanas att dricka öl sprids bland ungdomar. Leken heter "neknominate" och går ut på att filma när deltagaren sveper exempelvis en öl för att sedan sprida filmen och utmana andra att göra detsamma inom 24 timmar. Leken ska ha startat i Australien och sedan spridits världen över genom sociala medier. Den som misslyckas får "böta" genom att bjuda på ett antal öl i gengäld.

Samtal med Magnus Jägerskog, vd för organisationen IQ som arbetar med alkoholupplysning och Jamila Lodhi, biträdande enhetschef för Stockholms stads fältverksamhet på Östermalm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".