Skolelever har lektion i trä- och metallslöjd i Umeå. Foto: Åsa Sundman/SR.
1 av 4
Hyvelbänken har sedan slutet av 1800-talet en central roll i träslöjdssalen. Foto: Åsa Sundman/SR.
Erik Sigurdsson, doktor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Foto: Åsa Sundman/SR.
2 av 4
Erik Sigurdsson, doktor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Foto: Åsa Sundman/SR.
Eleven William står i målarrummet och målar. Foto: Åsa Sundman/SR.
3 av 4
William målar sin klädhängare. Foto: Åsa Sundman/SR.
Tre elever som hjälps åt att borra. Foto: Åsa Sundman/SR.
4 av 4
Återbruk är temat och eleverna har tagit med sig saker hemifrån som får ny funktion. Foto: Åsa Sundman/SR.

Slöjd- och genuskunskap

Slöjd- och genuskunskap, reportage av Åsa Sundman
9:29 min

En hundraåring som inte har förändrats särskilt mycket genom åren är träslöjdssalen, en miljö som skapades för att fostra gossar, något som fortfarande sitter kvar i väggarna. Idag när många elever själv får välja om de vill ha träslöjd eller textilslöjd är det fortfarande fler pojkar än flickor som väljer trä- och metallslöjd. Det får forskaren Erik Sigurdsson i Umeå att ifrågasätta om det verkligen är ett fritt val, inte minst med tanke på skolämnets könssegregerade historia. Han menar att det är dags att slöjdämnet förändras. Reportage av Åsa Sundman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".