Kranarna i Göteborgs Hamn ska säljas på auktion och riskerar att försvinna. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
1 av 3
Kranarna i Göteborgs Hamn ska säljas på auktion och riskerar att försvinna. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
Kranarna i Göteborgs Hamn ska säljas på auktion och riskerar att försvinna. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
2 av 3
Kranarna i Göteborgs Hamn ska säljas på auktion och riskerar att försvinna. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
Thomas Lubbe, en av de sista anställda på Damens varv visar runt. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio
3 av 3
Thomas Lubbe, en av de sista anställda på Damens varv visar runt. Foto: Carina Holmberg/Sveriges Radio

Kranar i hamnstäder

Kranar i hamnstäder
9:24 min

I Sydkorea kallas den gamla Kockums kranen för Malmös tårar för att malmöborna grät när kranen skickades utomlands. I Luleå ledde högljudda protester till att den rivningshotade kranen i Södra hamnen blev kulturminnesmärkt. Ett viktigt landmärke, en symbol för sjöstaden Luleå var argument som fördes fram. Och nu är debatten igång igen.

Den 26 februari ska kranarna på det gamla Cityvarvet  i Göteborg säljas på auktion efter att varvet gått i konkurs och försäljningen har väckt heta känslor. Kranarna är ett kulturarv och viktiga för Göteborgs identitet som hamnstad menar de som vill bevara kranarna. Varför väcker gamla lyftkranar så starka känslor? Och vilken betydelse har de för en stads identitet? Vår reporter Carina Holmberg åkte till kranarna i Göteborgs hamn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".