Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Om kränkande ord i konsten

"Det liknar censur"
11 min
Malin Axelsson, dramatiker. Foto: Dan Hansson
Malin Axelsson, dramatiker. Foto: Dan Hansson

Radioteaterns ledning stoppade en pjäs som innehöll "n-ordet". Nu har man spelat in föreställningen på nytt - denna gång utan det stötande ordet "neger". Regissören Staffan Valdemar Holm tycker att det liknar censur.


Radioteaterns dramatisering av "Ungdom utan Gud" är baserad på en roman från 1937, skriven av den antifascistiske författaren Ödön von Horváth. Pjäsen utspelar sig sig i 30-talets Tyskland och handlar om en lärare som mot sin egen övertygelse tvingas lära ut en fascistisk världsuppfattning till sina elever. Den 20 juni förra året var den redo att sändas - men åtta dagar före premiären beslöt Radioteatern att ställa in föreställningen. Nu har man spelat in pjäsen på nytt - utan n-ordet.

– Att skjuta på föreställningen tycker jag var ett riktigt beslut. Jag tycker att den bearbetning som vi har landat i är en uppdaterad, samtida och stark bearbetning, säger Malin Axelsson, chef för Radioteatern.

Beslutet har både välkomnats och fått kritik. En av kritikerna är regissören Staffan Valdemar Holm. N-ordet förekom i Radioteaterns ursprungliga bearbetning för att gestalta rasismen hos nazistiska skolpojkar. Staffan Valdemar Holm tycker att man måste ta hänsyn till den historiska kontexten.

– De här övergreppen skedde också i språket och det är det pjäsen speglar. Upphovspersonerna är inte rasister, utan precis tvärtom vill de ju arbeta emot det. Jag ser det som väldigt problematiskt om man ska börja skriva om på det här sättet, säger Staffan Valdemar Holm.

Enligt Malin Axelsson är det fråga om en bearbetning av ett historiskt verk. Det är inget märkligt, menar hon, utan tolkningar är något man ägnar sig åt inom teatern hela tiden. Att använda kränkande ord i radio är annorlunda mot att använda det i andra konstnärliga sammanhang, menar hon. Lyssnare som inte aktivt valt att ta del av ett verk, riskerar att utsättas för stötande ord utan att vara förberedd eller förstå kontexten.

– Radio är ett väldigt speciellt medium. Det skiljer sig från teater och film eller från att läsa en bok. Radio har en väldigt stor genomslagskraft och hörs till väldigt många. Vi kan inte upprätta det här kontraktet som man upprättar när man köper en teaterbiljett och kliver in i salongen. Det är ett annat slags kontrakt, säger Malin Axelsson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".