Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen.

Irans infekterade konflikt med Israel

Publicerat torsdag 17 mars 2016 kl 09.55
"Officiellt förbjudet för iranier att åka till Israel"
11 min
Teherans gatuliv. Suleiman Yadegaran till vänster.
1 av 8
Teherans gatuliv. Suleiman Yadegaran till vänster. Cecilia Uddén/Sveriges Radio, Yvonne Åsell/TT
Navid Mizrahi, 35 årig judisk tandläkare i Iran (en av Irans ca 10 000 judar) som säger "som jude är jag säkrare i Iran än jag skulle vara i Israel". Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
2 av 8
Navid Mizrahi, 35 årig judisk tandläkare i Iran (en av Irans ca 10 000 judar) som säger "som jude är jag säkrare i Iran än jag skulle vara i Israel". Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Tandläkare Navid Mizrahi, med en av sina patienter. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio
3 av 8
Tandläkare Navid Mizrahi, med en av sina patienter. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
4 av 8
Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Suleiman Yadegaran slaktare i Iran. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
5 av 8
Suleiman Yadegaran är slaktare i Iran. -Min kundkrets har minskat, många judar flyttar - till Los Angeles o Tel Aviv, säger han.Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Synagogan i Teheran. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
6 av 8
Synagogan i Teheran. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Gammal bild på Yadegaran (slaktaren) i Yousef Abad synagogan från 2009. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
7 av 8
Gammal bild på Yadegaran (slaktaren) i Yousef Abad synagogan från 2009. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Yousef Abad synagogan i Teheran. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
8 av 8
Yousef Abad synagogan i Teheran. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.

Den förre iranske presidenten Ahmadinejad förnekade förintelsen och talade om att Israel skulle upphöra att existera. Men samtidigt är det Iran som är hem till den största judiska befolkningen i Mellanöstern, vid sidan av Israel och Turkiet. Reportage av Cecilia Uddén.

Långt fler judar har valt att stanna kvar i Iran än i till exempel Egypten, Tunisien och Marocko. Medan de judiska församlingarna i nästan alla arabstater är så små att det ofta inte ens går att hålla gudstjänst, bor det 9000 judar i Iran.

Vår korrespondent har bland andra träffat två judiska iranier i Teheran; en jobbar som slaktare och en som tandläkare.


Det är gudstjänst i Yousef Abad-synagogan i Teheran. Det är en aktiv församling som håller morgonbön här varje dag klockan 7 och flera gudstjänster i veckan. Jag slås av att det varken finns betongbarriärer, metalldetektorer eller säkerhetsvakter utanför synagogan - så som är fallet utanför den ödelagda synagogan i Kairo till exempel. Hit promenerar männen i bönesjal, med kippa på huvudet utan att någon på gatan reagerar.

Irans judar är varken hotade eller förföljda - så länge de inte ägnar sig åt politik eller försvar av Israel. Den iranska regimen använder ofta den judiska minoriteten som bevis för tolerans. Det finns en judisk parlamentsledamot, judiska skolor och lekskolor, kosherrestauranger och kosherslaktare. Ändå krymper församlingen - det berättar kvarterets judiske slaktare, Suleiman Yadegaran.

– Min kundkrets har minskat med 50 procent de senaste fem åren. Många judar har emigrerat till USA, till Los Angeles. De flesta av ekonomiska skäl efter sanktionsåren, säger slaktaren Suleiman Yadegaran och torkar av sina blodiga händer på förklädet.

Det har funnits judar i Iran i 2 700 år. Under Shahens tid bodde här 100 000 judar, en stor majoritet av dem flydde undan Khomeini - efter 1979 års islamiska revolution. Men ungefär 20 000 stannade kvar.

Nu har den siffran sjunkit, säger slaktaren. Till kanske bara 8 – 9 000, även om det är svårt att beräkna så är det den officiella siffran. Men det anses också finns många judar i Iran som inte är folkbokförda som judar.

– Att min kundkrets har minskat, beror förstås på att jag inte säljer kött till muslimer. Egentligen är det ingen skillnad rent tekniskt mellan kosherslakt och halalslakt - men vi håller oss till våra egna slaktare eftersom det till exempel enligt reglerna ska vara en jude som håller i kniven för att slakten ska få kallas kosher, säger Suleiman Yadegaran.

Det är inte första gången jag möter slaktaren Suleiman Yadegaran. Han är närmare 80 år gammal nu. Under tidigare besök i Teheran har jag varit hemma hos hans stora familj, följt med dem till synagogan och besökt Suleiman i butiken. Jag har även träffat slaktarens son, Rafi, som har emigrerat till Israel och som har en klädbutik i Tel Aviv. 

Suleiman säger att han kanske ska åka dit och hälsa på i vår. Jag frågar inte vidare eftersom det officiellt är förbjudet för iranier att åka till Israel, även om många judar gör det via tredje land. När jag träffade sonen Rafi på Lewinskygatan i Tel Aviv såg han skräckslagen ut när jag avslöjade att jag visste att hans pappa varit på besök. Rafi till och med förnekade det, och sa att han inte sett sin pappa på 16 år. Samtidigt berättade Suleiman Yadegaran för mig att han varit i Tel Aviv flera gånger.

Jag vet fortfarande inte vad som är sant, men slaktaren har uppenbarligen inga problem med att tala om sin resa till Israel, även om han är noga med att inte försvara Israels politik och heller inte uttrycka någon vilja att flytta dit.

– Jag flyttar inte, jag har det bra här, säger han.

Att en man som är 80 år och enbart talar persiska inte vill lämna sitt hemland är inte särskilt konstigt. Men han är inte den enda. Den unge tandläkaren Navid Mizrahi säger samma sak: jag har det bra här.

– Om jag flyttar till USA måste jag sätta mig vid skolbänken i flera år för att få amerikansk tandläkarlicens.

Och till Israel vill jag inte flytta, flera av mina vänner har emigrerat till Israel, men det är ju livsfarligt där: ett evigt krig, explosioner, terrordåd, knivattacker, säger Navid Mizrahi.

Till min förvåning svarar han ja på min fråga om Iran är säkrare än Israel för en jude.

– Absolut, det tror jag. I första hand är jag iranier och sedan judisk och sedan något annat.

När jag kommer till Navid Mizrahis tandläkarmottagning har han just tagit emot en patient, en kvinna som är drygt femtio.

Hon sitter redan i tandläkarstolen, men får vänta medan jag intervjuar Navid. Det passar bra säger han.

– Hon har tandläkarskräck och har fått en lugnande spruta, jag måste ändå vänta tills den har verkat, säger han.

Och Navid svarar uppgivet och trött när jag frågar hur han ser på en lösning på Israel-Palestina konflikten

– Det finns bara en lösning: En tvåstatslösning. Israel kan inte fortsätta att ockupera palestinierna. Det vet de, men de har svårt att acceptera det, säger Navid oengagerat.

Jag har faktiskt aldrig träffat någon iransk jude som försvarar Israels nuvarande regering eller politik. Heller inte många som medger att de har starka känslomässiga band till Israel, eller att de skulle se Israel som en garanti om judeförföljelser skulle uppstå i Iran. 

Det är så den tysta överenskommelsen med staten ser ut. Den judiska minoriteten i Iran har större frihet och sannolikt ett bättre liv än judar i något Arabland, så länge de inte diskuterar politik och Israel.

De flesta iranska judar säger: ”Vi är inte förtryckta, men begränsade”.

Det finns uppenbara orättvisor. Ett exempel bland många är att om en muslim dödar en jude i Iran, tvingas familjen betala blodspengar. Men om en jude dödar en muslim blir det dödsstraff för den judiske mördaren.

Men tandläkaren Navid säger alltså ”jag är iranier först, och sedan jude”.

– Men så är det inte för alla judar i Iran. Jag har religiösa vänner som bara umgås med andra judar. Men mina vänner är till 90 procent muslimer. Det jag har haft problem med är den iranska retoriken - inte mot Israel utan till exempel den förre presidenten Ahmadinejads vidriga förintelseförnekande. 

Navid är inte religiös och har inte gått i vare sig judisk lekskola eller judiskt gymnasium.

– Båda delarna finns i Iran men mina föräldrar valde att sätta mig i en vanlig skola, i en muslimsk skola. Så egentligen kan jag mer om islam än om judendomen, medger han och så skrattar han när han berättar att han som liten vann en tävling i att recitera koranen.

Navid har ingen inspelning av hur det lät när han som tioåring reciterade koranen i TV; en populär tävling som hålls i nästan alla muslimska länder. Förra årets unge iranske vinnare reciterade koranen inför landets högste religiöse ledare.

Navids patient, den drygt 50-åriga kvinnan, har nu väntat så länge att den lugnande sprutan fått effekt. Hon har inget emot att jag tar bilder på när hon behandlas. Navid tar på sitt munskydd och går.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".