Jan Ohlsson, flygexpert och journalist.
1 av 3
Jan Ohlsson, flygexpert och journalist. Foto: Charlotte Kärnerud/Sveriges Radio
Planet kapades - tvingades landa på Cypern.
2 av 3
Planet kapades - tvingades landa på Cypern. Foto: TT och Sveriges Radio
Sveriges Radios korrespondenter Radiokorrespondenter 2015 Cecilia Uddén (Kairo) Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
3 av 3
Cecilia Uddén, Mellanöstern-korrespondent. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
STUDIO ETT TISDAG 29 MARS

Kapardramat: Hur bra är flygsäkerheten?

"Det finns inget paradis att flyga till"
13 min

Kaparen som idag tvingade ett egyptiskt passagerarflygplan att landa på Cypern är gripen. Strax före klockan två lämnade mannen planet med händerna över huvudet.

Planet var på väg från Alexandria till Kairo när kaparen tvingade piloten att flyga till Cypern. Vad som drev mannen är fortfarande oklart, men kapningen väcker återigen frågan om hur bra flygsäkerheten i länder som Egypten är.

– Det har varit en dag med många märkliga förvecklingar. Den senaste uppgiften är att det inte fanns något självmordsbälte, det var en bluff. Han lurade piloten. Detta var annars vad som hade dominerat oron, att man skulle kunna smuggla in sprängmedel eller självmordsbälte förbi säkerhetskontrollen, säger Sveriges Radios mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén

– Den här händelsen säger inte mycket om säkerheten på den här flygplatsen, däremot var det positivt att piloten fattade detta beslut och lät säkerheten gå före. Kaptenen måste göra en snabb riskanalys för att bedöma om det är ett verkligt eller falskt hot. Det var korrekt att fatta det här beslutet. Han måste vara säker innan han väljer att negligera ett hot, säger Dan Larsson, säkerhetsexpert inom flygbranschen.

Samtidigt ska man komma ihåg att det har blivit mindre vanligt med flygkapningar. Det är inte lika modernt längre, säger Jan Ohlsson, flygexpert och journalist.

– Men det här visar på att det är hysteriskt idag, säger man "hot" så räcker det.

Det är dock fortfarande ovanligt med haverier och flyget är farligt på andra sätt, enligt Jan Ohlsson.

– Antalet olyckor och dödsoffer har minskat. Men många olyckor sker på marschhöjd vilket är dödligare. Litiumbatterier är en av riskerna, säger Jan Ohlsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".