Det nya museet ligger i EU-kvarteren i Bryssel.
1 av 10
Det nya museet ligger i EU-kvarteren i Bryssel. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Den här världskartan uppfattar vi som upp och ner. Dessutom med Australien i centrum. Det är också ett sätt att betrakta jorden.
2 av 10
Den här världskartan uppfattar vi som upp och ner. Dessutom med Australien i centrum. Det är också ett sätt att betrakta jorden. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Museets chef har ett föremål i utställningen som betyder extra mycket för henne. Det är ett litet häfte som överlevde branden i universitetsbiblioteket i Sarajevo, under kriget.
3 av 10
Museets chef har ett föremål i utställningen som betyder extra mycket för henne. Det är ett litet häfte som överlevde branden i universitetsbiblioteket i Sarajevo, under kriget. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Det centrala konstverket har armar som sträcker sig genom hela museet.
4 av 10
Det centrala konstverket har armar som sträcker sig genom hela museet. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
En del av utställningen som handlar om industrialiseringen.
5 av 10
En del av utställningen som handlar om industrialiseringen. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Dokument från 1885 där ledarna för Europas kolonialmakter delar upp den afrikanska kontinenten mellan sig.
6 av 10
Dokument från 1885 där ledarna för Europas kolonialmakter delar upp den afrikanska kontinenten mellan sig. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Gasmasker, som alla har använts i krig.
7 av 10
Gasmasker, som alla har använts i krig. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Den här tandläkarstolen för barn är ett av få föremål i museet som kommer från Sverige.
8 av 10
Den här tandläkarstolen för barn är ett av få föremål i museet som kommer från Sverige. Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
Taja Vovk van Gaal är chef på det nya museet, "House of European history".
9 av 10
Taja Vovk van Gaal är chef på det nya museet, "House of European history". Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.
"Den här Bibeln räddade livet på sin ägare när den stoppade det granatsplitter som var på väg mot hans huvud."
10 av 10
"Den här Bibeln räddade livet på sin ägare när den stoppade det granatsplitter som var på väg mot hans huvud." Foto: Ci Holmgren/Sveriges Radio.

Nytt museum om Europas historia

"Vi presenterar olika perspektiv"
9:50 min

I Bryssel har ett nytt museum öppnat som har ambitionen att berätta hela Europas historia. Det vanliga är ju annars att varje land berättar sin egen historia, ur sitt eget perspektiv. Men finns det ens några objektiva sanningar som kan användas för att beskriva krig, kolonialism och förtryck, till exempel? Vår EU-reporter Ci Holmgren har besökt museet för att ta reda på vems historia det är som berättas där.

Nästan alla länder har ett eget historiskt museum där verkligheten betraktas just utifrån nationen. Ett europeiskt museum måste ha någon annan utgångspunkt. Men vilken? Ta, till exempel, Europas senaste krig, det i forna Jugoslavien. Hur kan det beskrivas utan serbernas, eller kroaternas version? Utan det bosniska folkets lidande? Blir det inte bara en slags ytlig minsta gemensam nämnare kvar om vi tar bort nationernas perspektiv?

Det är sånt jag funderar över medan jag väntar i säkerhetskontrollen till det nya museet, med det flygplatsliknande mottagande som man möter nästan överallt i Bryssel nu för tiden.

– Ska jag ta av mig bältet också?

– Ja, tack.

Med fokus på 1800 och 1900 talen beskrivs hur Europa gick från rikedom och stort herravälde i världen till krig och svält. Och hur Europa sedan sakta, har rest sig igen.

Projektet har kostat många miljoner av våra skattepengar, eftersom det är finansierat av EU. Men så är det också gratis och varje besökare möts av en anställd som berättar hur allt fungerar.

– Det här är museet om europeisk historia. För den permanenta utställningen behöver du en surfplatta, eftersom det inte finns någon skriven information ute i museet.

Jag får en surfplatta i handen som visar vägen genom museet. Här finns en berättarröst som drar det översiktliga, men man kan också läsa vidare om vart och ett av föremålen. På typiskt EU-maner finns allting översatt till 24 språk, även svenska!

Taja Vovk van Gaal är chef på museet och har arbetat i sex och ett halvt år med den permanenta utställningen.

Hon säger att man verkligen försöker att visa just hur olika perspektiv vi har på historia. Redan i museets första rum finns till exempel en världskarta ritad i Australien. Där står den kontinenten i centrum och Europa, USA och Asien finns i periferin.

Ett jättelikt konstverk i silvrigt aluminium knyter ihop utställningens olika delar. Och museets chef säger att man inte har försökt smussla undan det mörka i Europas historia.

– Vi presenterar olika perspektiv. Det är ljusa perspektiv, men kanske särskilt när det gäller 1900-talet finns det också mycket mörkt, säger Taja Vovk van Gall.

Mitt i museet, i trapphuset kan man säga, hänger det här 27 meter höga konstverket som består av bokstäver i silver, satta på varann huller om buller. Stor och tung är den. Utifrån mitten sträcker sig små armar med citat som ska genomsyra allt.

– Det går som en röd tråd genom hela utställningen. Det ska skapa en bakgrund till allt det andra.

"Den som inte kan minnas sitt förflutna är dömd att upprepa det". Så sade filosofen George Santayana och det är ett av alla citat som sträcker sig ut från konstverkets kärna.

En av de mörka kapitlen i utställningen är kolonialismen. En period som gjorde Europa rikt, men som kostade hundratusentals människor livet och slet sönder den afrikanska kontinenten. Det är en tid som man fortfarande har rätt svårt att handskas med här i Belgien. Kung Leopold den andra av Belgien var en grym härskare som personligen kontrollerade ett jättelikt område i Afrika, Kongo. Men trots alla övergrepp han gjorde sig skyldig till står han staty lite varstans i Bryssel.

På House of european history får vi veta mer om vilka sår som kolonialismen orsakade och utställd i en monter finns det dokument som visar hur Europas koloniala ledare satt runt ett bord i Berlin 1885 och delade upp Afrika mellan sig. Det var bäst så, tyckte man, så att det inte skulle behöva bli krig om saken.

Lugn och ro i kolonierna var nog så viktigt när också Europa var oroligt. Klass-skillnader drev fram revolutioner på flera håll.

– Det här var när Europa var på toppen av sin makt. Vi hade stora vetenskapliga framsteg samtidigt med imperialism och kolonialism.

När man kommer upp för trappan här är det en stor filmduk. Överst står Karl Marx med Kapitalet.

– Här närmar vi oss den del av utställningen där vi presenterar 1800-talet som revolutionernas århundrade. Vi börjar med den franska revolutionen och fokuserar också på revolutionerna som spreds över Europa 1848.

Det går i en rasande fart med industrialisering, revolutioner och krig. Att i ett enda museum greppa hela Europas historia gör med nödvändighet att berättarrösten bara hinner dra de viktigaste hållpunkterna.

För att ge konkretion till historien finns en lång rad föremål som lånats ut av enskilda människor och familjer.

Här finns till exempel en bibel som räddade en soldats liv under första världskriget. Den stoppade granatsplitter som annars hade träffat hans huvud.

– Den här soldaten låg med huvudet på bibeln, när granatsplittret fastnade i den, så bibeln räddade hans liv. Vi har fått låna den av hans film och det är förstås ett mycket kärt familjeminne, säger Taja Vovk van Gall.

Precis på kanten av bibeln ser man granatsplittret som har fastnat. Men varför hade han bibeln under huvudet?

– Han hade ingen kudde!

Ett annat exempel är tröjan som tillhörde en ung rumänsk pojke som INTE kom undan. Det var i samband med murens fall 1989. En i huvudsak oblodig historia på andra håll, men i Rumänien dödades över 1 000 människor i samband med att Nicolae Ceaușescu tvingades lämna makten.

Den rumänske pojken sköts till döds och hans blodiga tröja ligger där och ser ensam ut i en monter på museet.

Katy och Sharon är två amerikanska tjejer som besöker museet samtidigt med mig. Dom tycker att alla de personliga föremålen tillför något unikt.

– Det var verkligen överväldigande att se alla föremål från den här tiden. Vi har inte så mycket av det i USA. Spännande att se föremål som användes i kriget. Jag skulle verkligen rekommendera ett besök. Jag önskar att vi hade mer tid.

– Det finns en så enorm rikedom av kunskap. De olika gasmaskerna var till exempel spännande att se.

Ja, gasmaskerna gjorde intryck på de amerikanska besökarna. En hel vägg, med använda gasmasker av olika modeller. En bild av hur anonymt kriget är, med osynliga ansikten bakom maskerna.

Taja Vovk van Gaal har också ett föremål som betyder extra mycket för henne. Det är en liten broschyr, som på något sätt undkom intakt när universitetsbiblioteket i Sarajevo brändes ner under kriget i forna Jugoslavien.

– För mig symboliserar den både styrkan och skörheten som ett föremål kan ha. Den visar också hur viktigt vårt historiska arv är att försvara mot alla som försöker förstöra det.

Det lilla häftet blir för henne alltså en symbol för att vi alltid måste försvara vårt arv från de som vill utplåna det.

Därför har inte heller enskilda länders historia plockats bort. För även om utgångspunkten för en gångs skull är en annan, så finns alla nationerna med i utställningen, på ett eller annat sätt. Jag hittar två spår av Sverige, ett fotografi av Per-Albin Hansson och en tandläkarstol för barn. Det blir en tydlig illustration av att det faktiskt inte går att få plats med hela Europas historia under ett tak.

Det blir som en orienteringskurs - med möjligheter till fördjupningar i många olika historier, europeiska, nationella eller personliga.

Starkast intryck på mig gjorde det där dokumentet som jag nämnde nyss, undertecknat i Berlin 1885. Med ett sigill vid varje namn förstärks intrycket av prydlig legitimitet när de europeiska ledarna delade upp den afrikanska kontinenten mellan sig.

Ci Holmgren, Bryssel
ci.holmgren@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".