En strandäng.
1 av 3
Stranden utanför Rödbyhamn där tunneln ska anläggas Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio
Porträtt på en man.
2 av 3
Byggledare Ulf Jönsson Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio
En pir i havet med båtar bakom
3 av 3
Hamnen i Rödbyhamn där färjorna går idag. Foto: David Rasmusson/Sveriges Radio

Fast förbindelse med Europa dröjer – motstånd mot Fehrmantunneln

"Rederierna tjänar bra på på färjeförbindelsen"
9:05 min

Nästa år skulle den stå klar, den sista länken i en obruten rutt landvägen från Norden till Europa. Men motståndet mot det gigantiska projektet har varit starkare än väntat och det kommer dröja innan tunneln mellan Rödby och Puttgarden är färdig.

Hör ett reportage av Sveriges Radios Danmarkskorrespondent David Rasmusson.

Det är en blåsig höstdag i Rödbyhamn en liten sömnig ort på ön den danska ön Lollands sydkust. En ort som hundratusental svenskar passerat på väg ner i Europa, men som få stannat i. På huvudgatan ligger några pizzerior, en thairestaurang, en bank och en mäklare, men de flesta butiksfönster gapar tomma.

Bara några skyltar med texten Femern A/S skvallrar om att det här planeras ett av de största infrastrukturprojekten någonsin i Skandinavien. Men nere i hamnen, i en röd tegelbyggnad ligger företagets informationscenter, där den svenske byggledaren Ulf Jönsson guidar runt bland stora affischer och kartor som alla beskriver Fehrmanförbindelsen.

– De flesta är nog lite frågande till uttrycket Fehmarn Bält, men om man säger att vi ska bygga en fast förbindelse där färjorna idag går mellan Rödby och Puttgarden så tror jag de flesta vet vad det handlar om, säger Ulf Jönsson.

Det som planeras är alltså en 18 kilometer lång sänktunnel som ska förbinda Lolland med den Tyska ön Fehrman.  89 färdiggjutna tunnelelement som var och ett väger 73 000 ton ska transporteras ut i havet, sänkas ner under havsbotten och slutligen bilda en tunnel för både väg och järnväg.

– Man kommer köra igenom en tunnelportal i Rödbyhamn, sen kör man knappt en kvart innan man kommer över på den tyska sidan. Det här är ett av de största infrastrukturprojekten i Europa, säger Ulf Jönsson.

På många vis är Fehrmanförbindelsen en fortsättning på Öresundsbron. Skandinavien kopplas ihop med resten av Europa landvägen utan att man behöver ta omvägen över Jylland. Budgeten ligger på över 67 miljarder svenska kronor.

Men det är inte första gången jag och Ulf träffas. Senast vid sågs var vid en presskonferens på samma plats 2010. Då var planen att hela tunneln skulle stå klar 2018, det vill säga nästa år, men så blir det inte. Den nya prognosen säger 2028.

Femern A/S som är bolaget bakom projektet är helägt av danska staten och delar koncern med bland annat Stora Bältbron och Öresundsförbindelsen.

På tunnelbolagets huvudkontor i centrala Köpenhamn sitter bolagets tekniska direktör Henrik Christensen.

– Vi hade nog underskattat den enorma dokumentation som vi behöver på miljösidan. Miljökonsekvensbeskrivningarna är så detaljerade och motståndarna ger oss så mycket motstånd i Tyskland att vi fått lägga ner extra möda, säger Henrik Christensen.

Motståndarna är bland annat tyska miljörörelser. 12 600 klagomål kom in på tunnelbolagets tillståndsansökan hos de tyska delstatsmyndigheterna i Kiel och miljörörelserna har redan nu varslat om att de kommer att överklaga ett tillstånd och säger sig vara rustade för en mångårig federal domstolsprocess i Tyskland.

– De har provocerat fram en noggrannhet som heter duga. De här stora organisationerna har proffsjurister som livnär sig på att jobba mot stora infrastrukturprojekt, säger Henrik Christensen.

En av organisationerna är NABU, Naturschutzbund Deutschland ,som menar att tunneln skulle hota unika naturvärden på havsbotten.  Man anser att påverkan på miljön är så stor att den inte rättfärdigar bygget berättar Malte Siegert, NABU:s expert på Fehrmanförbindelsen

– Det råder speciella förhållanden i Fehrman bält, Där finns ett Natura 2000 område som skyddas av EU. Det finns marina däggdjur som tumlare, knubbsäl och gråsäl som kommer påverkas. Om man tycker at det är värt att bevara så ska man inte bygga här, säger han

Men miljörörelserna i Tyskland är inte de enda som kämpar mot tunneln, finns det även en annan aktör med i starka intressen.

– Det är ingen hemlighet att rederiet Scandlines som kör färjorna mellan Rödby och Puttgarden tjänar en bra slant på färjeförbindelsen och gränshandeln. De kämpar med näbbar och klor för att göra det svårt för en Fehrmanförbindelse, säger Henrik Christensen.

Tunnelbolaget har bland annat anklagat rederiet för att arbeta hårt för att tillsammans med de tyska miljöorganisationerna arbeta för att försena och fördyra projektet. Men tunnelbolaget har bara sig själva att skylla menar rederiets vd Søren Poulsgaard Jensen.

– De har undervärderat hur komplicerat det är att genomföra stor infrastrukturprojekt i Tyskland. När vi har varit på möten om projekten har vi varit väl förberedda och haft experter med oss, om det är att försena så kan man väl kalla det de om man vill, säger Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines huvudinvändning mot Fehmarnförbindelsen är inte egentligen miljömässiga utan handlar om konkurrens. Rederiet menar att de som privat företag inte ges rätt att konkurrera på lika villkor mot det statligt ägda tunnelbolaget.

Det har varit ett skarpa ordväxlingar mellan bolagen och Scandlines och även Danmarks transportminister Ole Birk Olesen har anklagat Scandlines för "illegitimt" lobbyarbete”.  Men även om det i slutändan kommer byggas en tunnel så kommer man fortsätta med färjorna så kommer man fortsätta färjetrafiken berättar Søren Poulsgaard Jensen.

– Jag är hundra procent säker på det går, samtidigt som jag är säker på att vår kundsammansättning kommer förändras. Men jag tror att vi kommer behålla en stor del av både lastbilstrafiken och gränshandelstrafiken och det finns människor i världen som inte vill köra i en 18 kilometer lång tunnel under vatten säger Søren Poulsgaard Jensen.

Men trots kritik och förseningar så fortsätter tunnelprojektet. Nästa år hoppas man på ett godkännande i Tyskland, ett godkännande som förväntas överklagas och leda till fler juridisk processer. Men 2020 hoppas man kunna sätta spaden i backen och 2028 är det alltså tänkta att trafiken genom tunneln ska dra igång.

I Rödbyhamn håller byggledare Ulf Jönsson på att avluta rundvisning i företagets informationscenter och han berättar att han givetvis ser fram emot byggstarten, men försäkrar att tiden används väl.

– Det är klart att man vill komma igång och bygga, men samtidigt vill vi vara väl förberedda inför den dagen då vi sätter spaden i marken. Tiden som är kvar till byggstart använder vi hela tiden för att förbereda oss bättre, så det är inte så att man kommer till jobbet om dagarna och undrar vad man ska göra, säger Ulf Jönsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".