Argentinas flagga.
Argentinas flagga. Foto: Natacha Pisarenko/ Scanpix

Argentinsk filmindustri

"Nu måste man vara kommersiell och betala tillbaka innan projektet är klart"
8:12 min

Argentinas nyliberala regeringskoalition med president Macri i täten stärkte sitt mandat rejält i söndagens kongressval, medan valet ses som ett nederlag för den förra presidenten Cristina Fernandez de Kirchner. Macris regeringskoalition är fortfarande i minoritet i kongressen men oppositionen kan inte längre blockera hans reforminriktade politik.

En stor del av kultursektorn har stått de Kirchners peronistparti nära, och särskilt filmsektorn har hamnat på kollisionskurs med Macris regeringen. Sedan han tillträdde 2015 har filmskolans rektor avsatts liksom filminstitutets chef vilket lätt till högljudda protester från branschen. Sveriges Radios kulturkorrespondent Naila Saleem har besökt landets prestigefyllda filmskola.

Claudio Remedi visar runt på Enerc, Escuela Nacional de Experimentación y Realización Cinematográfica, Argentinas anrika filmskola centralt belägen i Buenos Aires. Huset är respektingivande, trätrapporna pampiga, takhöjden oändlig och stengolvet blankt.

Vi fortsätter gå runt.

Skolans biosalong fungerar också som mixstudio för långfilm, och medan vi tittar in kommer projektormaskinisten och hälsar. Han har arbetat här mycket länge säger Claudio Remedi som själv är lärare på skolan och dokumentärfilmsmakare.

En trappa ner klipper några elever en film. Skolan erbjuder sju inriktningar däribland regi, scenografi, manus och postproduktion. Söktrycket är högt, endast tio elever per inriktning tas in varje år.

På ytan ser det välfungerande ut, men osäkerheten är stor sedan rektorn slutade i våras.

– Ja, medierna rapporterade om att pengar förskingrats, men det har inte bevisats. Men eftersom han inte längre hade politiskt stöd valde han att sluta, säger Claudio Remedi.

På skolan anser lärarna att rektorn tvingades bort på ogiltiga grunder och man vill ha honom tillbaka.

– Det här hände under påsken och det ledde till en stark reaktion först här på skolan, som sedan spridit sig till andra delar av filmindustrin för vi tycker att det var orättvist med tanke på att rektorn fått skolan att växa. Han fick även till stånd flera investeringar i teknik och i undervisningen, säger Claudio Remedi.

Filmskolans rektor slutade samtidigt som Alejandro Cacetta chefen för Argentinas filminstitut som kallas för INCAA avskedades av Mauricio Macris nyliberala högerregering. Filmbranschen behöver rensas upp och regleras bättre anser regeringen som tagit fram nya kriterier för regissörer och producenter att följa om de ska få produktionsbidrag. I en intervju till argentinska medier sade en av institutets nya chefer att filminstitutet inte tillhör filmindustrin utan är en del av staten och som sådan tillhör det argentinska folket. Det är dess intressen som bör tas tillvara. Filmindustrin å sin sida anser att regeringen går onödigt hårt fram och konflikten är nu djup.

– Det finns ett stort avstånd mellan det som INCAA tänker och misstänker industrin för, och hur filmbranschen ser på dem, säger Hernán Musaluppi.

Hans produktionsbolag har hittills producerat 35 filmer varav flera visats på festivaler runt om i världen däribland La obra del siglo och Aire libre. Att hans filmer visas internationellt beror på att han samarbetar med bolag i andra länder. Han håller precis på att lägga ner företaget för att med hjälp av investerare starta nytt och satsa på att bli än större. Hernán Musaluppi är också ordförande i den största filmproducentorganisationen i Argentina, den som förhandlar med filminstitutet om branschens villkor. Han säger att många inom filmvärlden tog väldigt illa vid sig när filminstitutets chef Alejandro Cacetta fick sluta.

Kanske var regeringen inte nöjd med honom, men han hängdes ut i tv och det presenterades som att det förekommit ekonomiska oegentligheter. Även de inom branschen som stödjer regeringen reagerade med att svara: är ni inte kloka, han är ju en hederlig man, berättar Hernán Musaluppi.

Det kanske ska tilläggas här att medierna i Argentina oftast väljer sida i olika frågor och de stora tidningarna och tv-företagen har kritiserats för att föra regeringens talan snarare än att rapportera opartiskt och presentera flera sidor av en fråga.

Regeringens motivering till att Cacetta avskedades var att han inte lyckats komma tillrätta med nespotismen i branschen, dvs att de som fördelar pengar har personliga känningar till dem som ska få bidragen. Han anklagas också för att inte ha tillräcklig koll på pengaflödet, det vill säga att få stopp på korruptionen inom INCAA. Argentinska medier rapporterar om filmskapare som inte får ut de bidrag de beviljats för att de vägrat ge en del av pengarna till tjänstemännen på filminstitutet.

Tillbaka till filmskolan Enerc.

Claudio Remedi liksom andra jag talar med i filmbranschen är överens om att förändringar i stödsystem och distribuering behövs på den argentinska marknaden. Landet producerar cirka 150 filmer per år men det är ont om biografer. De stora Hollywoodproduktionerna lägger beslag på de flesta biograferna. Det finns regleringar mot detta men de efterlevs inte. Så i grunden är alltså både bransch och regeringen överens om att något måste göras för att underlätta så att de argentinska filmerna hittar sin publik, frågan är vad och hur detta ska göras.

– Historiskt sätt så har INCAA varit i dialog med företrädare från filmindustrin, men den senaste förändringen skedde utan dialog, säger Claudio Remedi.

För två tre veckor sedan beslutade INCAA om nya regler för hur stödet till filmproduktion ska fördelas. Enligt branschen gynnas de stora bolagen av förändringarna medan de små självständiga filmskaparna kommer att få det svårare att överleva.

– De nya reglerna gör det svårare att få stöd, för nu måste man vara kommersiell och betala tillbaka innan projektet är klart.

Den analysen delar Hernán Musaluppi men han tror även att de mellanstora bolagen kommer att få det svårare att klara sig. De nya hårdare kraven på kontroll av hur pengarna spenderas är förvisso inte dåliga säger han men detsamma måste gälla INCAA självt.

– De betalar aldrig i tid, jag får till exempel stöd när filmen är klar och de har utvärderat kostnaderna men de tar upp till två år på sig att gå igenom allt och under tiden får jag inte betalt, säger han Hernán Musaluppi.

Med tanke på Argentinas skyhöga inflation, 41 procent i fjol, så blir det extra kännbart om betalningarna dröjer menar han. Men jämte det rent ekonomiska så är han upprörd över tonläget i samtalen med regeringens företrädare där Hernán Musaluppi menar att regeringen utmålar branschens företrädare som latmaskar som lever på stöd. Det stämmer inte, vi genererar pengar och skatteintäkter som alla andra sektorer. Och så önskar han att man inte bara pratade om kontroller utan hur man vill att branschen ska utvecklas; är det vettigt att så mycket som 150 filmer produceras om det inte finns visningsmöjligheter till exempel?

– Avsluta med ill där han säger att den förra regeringen var svår att samarbeta med men nu är det ännu tuffare.

Mer om Argentina

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".