Aslak Allas Talma sameby
1 av 3
Aslak Allas i Talma sameby intill en grafitfyndighet i Vittangi. Foto: Nils Eklund
Grafitfyndighet Vittangi
2 av 3
Grafitfyndighet i Vittangi. Foto: Nils Eklund
Roger Hällhag, talesperson för Talga resources
3 av 3
Roger Hällhag, talesperson för Talga resources Foto: Per Vallgårda

Batterifabriker väcker hopp och oro

"De säger att det är miljövänligt, men för vem?"
8:01 min

Efter beskedet nyligen om att företaget Northvolt vill bygga en batterifabrik i Skellefteå så väcks nu både förhoppningar och oro om nya gruvor i norra Sverige där metallerna som behövs i bilbatterierna kan komma att brytas.

– Det är världens finaste fyndighet av grafit. Mycket hög halt, ytlig och lättutvunnet, säger Roger Hällhag, talesperson för Sydneynoterade Talga Resources om bolagets grafitfyndighet i Vittangi i Kiruna.

Den svenska berggrunden är förhållandevis rik på metaller och mineraler som grafit, kobolt och litium som behövs i bilbatterier. Och det tillsammans med de allt mer förekommande signalerna i omvärlden om att eldrivna fordon är framtiden vilket i sin tur pressat upp världsmarknadspriserna batterimetallerna, har gjort att intresset för att leta efter de här råvarorna i Sverige ökat kraftigt.

Enligt Bergsstaten har ansökningarna om att få leta efter exempelvis litium i Sverige som idag framförallt utvinns i Latinamerika och Australien gått från något enstaka per år till mellan 10-20 stycken de senaste åren.

Bergmästare Åsa Persson menar att Sverige har förutsättningar att ta marknadsandelar när det kommer till utvinning av batterimetaller där exempelvis mer än hälften av all kobolt som bryts i världen idag kommer från det oroliga Kongo och därmed stämplas som ett konfliktmineral.

– Och där är det ju bra om fler länder kommer in som faktiskt bryter kobolt så att vi kan ha en anständig utvinning av det. Vi är ett mineralrikt land, vi har ett politiskt stabilt klimat och vi är förhållandevis duktiga på att sköta gruvverksamhet, både att den är rationell och att den tar miljöhänsyn, menar Åsa Persson.

Samtidigt finns de som är emot framtida nya batterimetallgruvor helt och hållet. Grafitfyndigheten i Vittangi ligger till exempel i ett viktigt renbetesområde inom Talma sameby.

– Vår sameby slutar ju någon mil österut här och så kommer det två älvar så att det blir som en tratt så hela spetsen på den där tratten blir nästan obrukbar då. I värsta fall kanske några måste sluta jobba med renar för då måste man minska renantalet för man kan inte ha hur många renar som helst för de måste ha någonstans att beta också, förklarar Talmas ordförande Aslak Allas.

Men krävs det inte uppoffringar även av renskötseln för att världen ska kunna ställa om till en mindre fossilberoende fordonspark för det gemensamma klimatets bästa?

– Ja, de säger att det är miljövänligt? Men för vem? Ska vår näring stå tillbaka för att världen ska få miljövänligare metaller? Det är ju lite konstigt resonemang kan jag tycka som står här på mina marker som är till låns som man har fått lära sig som barn. För nästkommande generation ska också kunna leva på de här markerna, säger Talmas ordförande Aslak Allas.

Men Talga Resources talesperson Roger Hällhag som påpekar att just grafitbrytning är en för miljön förhållandevis skonsam utvinningsmetod jämfört med traditionella gruvor, tror det går att hitta en lösning som passar både företaget och renskötseln.

– Det tror vi och till syvende och sist så är det här avvägningar som Sverige som land och våra folkvalda politiker måste ta ansvar för, säger Talga Resources Roger Hällhag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".