Bryggeriet Nääs Gård, Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
1 av 4
Bryggeriet Nääs Gård startade 2013. Idag tillverkar man 8 olika sorters öl för en regional marknad. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Gunnar Emanuelsson Nääs Bryggeri, Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
2 av 4
Gunnar Emanuelsson tyckte han hade kommit på en unik idé när han startade Nääs Bryggeri, men flera tänkte på samma sak. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Nääs Bryggeri i Ydre, Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
3 av 4
På gränsen mellan Östergötland och Småland ligger Nääs gård. Förr var här kor, nu tillverkas öl. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Ölhylla i svensk detaljhandel 2017, Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
4 av 4
Aldrig tidigare har utbudet av olika öl-sorter varit så stort i Sverige. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio

Den svenska öl-boomen förändrar branschen

"Jag trodde jag hade en egen idé..."
7:57 min

Den svenska bryggarnäringen tycks ha medvind. I oktober fanns 309 bryggerier i Sverige. För 20 år sedan var antalet 18 stycken. Utbudet av öl har aldrig varit större i svensk detaljvaruhandel, på systembolag och på restauranger. Ändå dricker svensken ungefär samma mängder varje år.
I fjol 480 miljoner liter.

Men det finns förändringar i vad vi dricker. Det alkoholfria ölet går mot försäljningsrekord. Vår reporter Peter Weyde har varit på ett av de nya mikrobryggerierna, Nääs, och mött en bransch i stor förändring där framtiden kan innebära att det svenska ölet blir nästa exportprodukt.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".