Dian Pelangis kollektion på Jakartas catwalk.
1 av 8
Dian Pelangis kollektion på Jakartas catwalk. Foto: Margita Boström/Sveriges Radio.
Design Dian Pelangi.
2 av 8
Design Dian Pelangi.
Designern Dian Pelangi.
3 av 8
Designern Dian Pelangi. Foto: Margita Boström/Sveriges Radio.
Spektakulära kläder inom Modest Fashion.
4 av 8
Spektakulära kläder inom Modest Fashion.
Spektakulära kläder inom Modest Fashion.
5 av 8
Spektakulära kläder inom Modest Fashion.
Margita Boström intervjuar Dian Pelangi.
6 av 8
Margita Boström intervjuar Dian Pelangi. Foto: Privat.
En av Zaskia Sungkars kreationer med rutiga inslag.
7 av 8
En av Zaskia Sungkars kreationer med rutiga inslag.
Zaskia Sungkars kläder på catwalken.
8 av 8
Zaskia Sungkars kläder på catwalken. Foto: Margita Boström/Sveriges Radio.

Muslimskt mode erövrar världen

8:06 min
  • Indonesien är befolkningsmässigt världens största muslimska land, där allt fler kvinnor vill klä sig vackert med hänsyn till sin tro.
  • Nu satsar landet på att bli det modesta modets nya mecka – och de stora västerländska modekedjorna, däribland svenska kläddesigners, hakar på den nya marknaden och finns representerade när Jakarta har sin modevecka.
  • Hör reportage av vår Asienkorrespondent Margita Boström.

Dian Pelangi har gjort sig ett namn i modevärlden för den design som går under namnet modest design - modest mode. Kläder designade för muslimska kvinnor eller för dom som vill klä sig mer löst sittande kläder som täcker mer av kroppen.

– Det finns en hel del regler vi måste följa, vilket gör designen extra utmanande, säger hon.

– Kläderna måste täcka allt utom ansikte, händer och fötter.

– Och modet får inte vara för tajt eller för manligtberättar hon och beskriver vidare vad det innebär för utmaningar.

– Vi behöver ibland använda mycket mer tyg och alla detaljerna kräver mer arbete vilket gör att våra kläder blir dyrare än de vanliga kollektionerna, säger hon.

Världens muslimska befolkning växer två gånger snabbare än ickemuslimers och nästan två tredjedelar av muslimerna är under 30 år enligt Pew Research Institutet. Så det är klart att den växande medelklassen i denna grupp lockar klädindustrin.

Det väckte uppmärksamhet världen över när HM för drygt två år sedan hade med modellen Mariah Idrissi i sin reklam för att man ska återanvända kläder. Mariah står i en dörröppning med en hijab - huvudduk och stora mörka glasögon. Mycket av responsen var positiv... men andra reagerade tvärt om. För TV-kanalen CNN berättade hon om hur folk hade kontaktat henne för att klädseln inte var tillräckligt modest.

– Lite underligt för det enda som sågs var ju lite av mitt ansikte. Så nej, jag tog inte åt mig av den kritiken, svarade Mariah Idrissi som bor i London men har ett ursprung från både Marocko och Pakistan.

Men den svenska modejätten är inte ensam om att vilja fånga upp denna nya starka köpgrupp. Flera av konkurenterna gör kläder enligt konceptet modest design och nästan alla lyxmärken gör numera särskilda kollektioner inför den muslimska högtiden ramadan. Och i febrari i år så blev Halima Aden den första modellen med en hijab att gå på catwalken vid New York Modevecka. Lite senare hade Londen en speciell modevecka med just modest design.

För knappt tio år sedan var flickgruppen The Sisters mycket populär i Indonesien. En av sångerskorna var Zaskia Sungkar - idag är hon designer som gör kläder där löst sittande byxor oftast ingår med en löst sittande tunika över. Ofta med rutiga tyger som en del av designen.

I The Sisters musikvideo så dansar hon utan hijab i kortkort rutig kjol med en slips hängande över den vita skjortan. Kläder långt ifrån de modesta kläderna hon idag designar. Kanske en bild av den förändring Indonesien genomgått de senaste tio åren.

Dian Pelangi säger att hon mött attityden att mode är inget en muslimsk kvinna ska ägna sig åt. Indonesien allt mer växande hårdföra muslimska grupper tar allt större grepp i landet och en växande flärd kring kvinnor går helt emot deras syn på hur en kvinna ska vara.

– Ja, de har varit på mig men jag kan också förstå det då detta är nytt, säger hon.

– Men jag hoppas de ser att vi följer de regler som finns och nöjer sig med det för det här kan bli en mycket viktig industri för Indonesien som satsar på att bli världens mecca när det gäller muslimskt modedesign redan inom två år.

Enligt en studie gjord av företaget Reuters och DinerStandard så väntas muslimer om bara några år spendera närmare 4000 miljarder kronor på kläder om året. Redan idag utgör deras konsumption över 11 procent av den totala klädindustrin.

Och i spåren följer sminkindustrin där halacertifierat smink och produkter för hår som täcks av en hijab - växer mycket snabbt.

Marknadsundersökningsföretaget TechNavio har förespått att användandet av halacertifierad kosmetika kommer växa med runt 19 procent om året. Redan idag står den för runt 11 procent av världsmarknaden. Så precis som på klädsidan börjar allt fler av de stora kosmetikamärkena nu ta fram halacertifierad produkter. Smink som inte på något sätt får komma i kontakt med griskött, alkohol och blod.

Dian Pelangi, som är det största Indonesiska designnamnet nu, har visat upp sina kollektioner i Paris, London och New York men vill nå ännu längre med sina kläder.

– Så klart vill jag nå mellanöstern och muslimska kvnnor över världen men min kläder är även till för de som inte har huvudduk. Det verkar som fler kvinnor i världen vill ha kläder som sitter lite mer löst och som täcker mer, säger hon.

– Jag vill också ge världen en bra bild av den moderna muslimska kvinnan av idag, säger Diani Pelani som fick applåder för sin nya kollektion som visades upp vid Jakartas Modevecka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista