Amanda Oxell, digital strateg och Alexander Bard, författare.
Amanda Oxell, digital strateg och Alexander Bard, författare.

Ska företag ta ansvar för kritikerstormar?

8:32 min
  • Det förs en debatt med anledning av stormen kring H&M.
  • Vad har företag för socialt ansvar och måste de ge med sig varje gång det stormar i sociala medier?
  • Hör Alexander Bard, författare, och Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet och digital strateg. 

– Företagen har inte förstått det nya medielandskapet. Man opererar efter ett gammalt medielandskap där det bara fanns ett fåtal aktörer, nu finns många fler aktörer och då späds reaktionerna ut och det har man inte vant sig vid det, säger Alexander Bard.

– De stora företagen måste ha policies om hur de ska hantera situationerna. Men företagen har diskrepans mellan Kommunikationsavdelningarna och de som utvecklar strategier och visioner har inte kontakt, så när något sådant händer börjar man riskminimera till det inte finns något kärnvärde kvar i företaget,  säger Alexander Bard.

– Det är inte företagen det är synd om. När de bryter mot regler som finns i samhället måste de ställas till svars. Och sociala medier är ett utmärkt sätt att bli granskade. De företag som faktiskt ber om ursäkt är de som kommer att hålla i längden, det är de som är agila och som kommer att överleva när digitaliseringen har börjat landa. För en skicklig företagsledare betyder inte det någon begränsning i kommunikation utan att man kan lyfta kommunikationen till en ny nivå, det kommer att skilja agnarna från vetet, säger Amanda Oxell,

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista