Comvic har infört en avgift när man hämtar sitt paket för att förebygga id-kapningar. Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT

Nästan hälften av alla kläder och skor skickas tillbaka

6:26 min
  • Andelen har ökat de senaste åren i takt med att e-handelsföretagen erbjuder generösare villkor och ofta helt gratis returer.
  • Vilken effekt får alla nya transporter på miljön?
  • Hör reportage av Robin Folkö.
     

– Jag ska säga att jag tappade intresset för fysiska butiker.. för... fem år sen.
– Varför då?

– Därför att jag handlar online.

Charlotte Backryd är stylist och handlar mer kläder än de flesta... även privat. Hon rör sig vant på den nya modemarknaden, där kunden har blivit vinnaren och företagen slåss om marginalerna.

– Jag såg ingen anledning att gå till de fysiska butikerna, de gav mig inget mervärde som konsument. Förstår du vad jag menar? Jag fick göra allt jobbet, och fick ingenting tillbaka.

– När man får paketet så är returformuläret redan där med en klisteretikett, så det är bara att packa ner det.

En av de senaste årens tydligaste konkurrensfördelar på modemarknaden är de fria returerna, som ger kunden möjlighet att beställa hem kläder.... och sedan skicka tillbaka så mycket som man vill ...helt kostnadsfritt.

Det här är något som Charlotte utnyttjar maximalt.

– ...så beställer jag ju hem, naturligtvis, två storlekar i allt.


– Å räknar med att skicka tillbaka den ena?

– Absolut, då returnerar jag nästan 70 procent av det jag beställer hem. I och med att vi har en lagstiftning som garanterar mig två veckor fri retur... så då ser jag.. ta hem det i lugn och ro.. jag kanske också vill prova det tillsammans med någonting annat i min garderob. Så att jag ser att det passar, liksom. Å sen går jag i lugn och ro till posten och returnerar paketet.

Men vad är det för fel på vanliga provrum då?

– Det är fel ljussättning, det är trångt, det är bökigt. Man står bakom ett tunt draperi som någon hela tiden sliter och drar i. Du får stå i kö för att komma in där... och det är varmt.

Även om inte alla skickar tillbaka lika mycket som Charlotte är det tydligt att de fria returerna har slagit igenom i modebranschen. De företag och distributörer som Ekot har varit i kontakt med vittnar om returgrader på mellan 30 och upp till 50 procent.

Det nordiska klädföretaget Boozt, med ett stort lager i skånska Ängelholm, är en av de största klädföretagen på den svenska modemarknaden. Allt fler av deras kunder väljer att utnyttja de fria returerna. För närvarande kommer drygt 40 procent av kläderna i retur, säger Hermann Haraldsson, som är vd på företaget.

– Vi har drygt 40 procent returer. När du köper mode på nätet vet du inte om plaggen är rätt, om det är rätt passform, eftersom du inte kan pröva dem fysiskt. Om vi ska ge en bra service så ska vi ge folk en säkerhet. Om plaggen inte passar, så kan de returnera.

Sedan Boozt lanserades 2007 har fria returer blivit en marknadsstandard. Hermann Haraldsson går så långt som att säga att om du inte har fria returer, så är får du inga kunder.

– Om du på modemarknaden inte har fria returer, ja då får du inga kunder.

Den bilden bekräftas av Henrik Pålsson, som är forskare i förpackningslogistik vid Lunds universitet.

– På något sätt har det blivit en orderkvalilficerare. Utan fria returer så förutsätter man att kunderna väljer en konkurrent, som har fria returer. Och de fira returer genererar givetvis kostnader för e-handlarna, som kan leda till förluster. Men jag vill också säga att det kan även leda till ökad försäljning. Det finns forskning som visar att t.ex. de mest lönsamma e-handelskunderna har en hel del returer.

I den här kategorin får vi nog räkna in stylisten Charlotte Backryd. Hon menar att hon betalar med sin lojalitet.

– Jag skickar tillbaks väldigt mycket, men å andra sidan handlar jag väldigt frekvent. För jag är lojal med de bolag jag handlar hos. Så det är deras vinst. De vet att jag kommer tillbaka. Om de bjuder på fri frakt och snabb service... fräscha kläder... så vet de att jag återkommer.

Ett av de största internationella e-handelsföretagen, tyska Zalando, uppger sig vid kontakt med Ekot ha omkring 50 procent returer i genomsnitt på sina 17 marknader, däribland i Sverige. Uppemot hälften av kläderna som köps skickas alltså tillbaka till onlineföretaget.

Men hur påverkas miljön av de ökande transporterna? Enligt forskaren Henrik Pålsson finns det med nuvarande transportsätt en risk för negativa effekter.

– Man kan väl dela upp det i tre bitar. Dels är det en miljöpåverkan i det att konsumenterna måste ta sig till ett returställe, och om man gör den resan med bil har den en stor andel av den varans totala miljöpåverkan. Sen ska returtransporten ofta transporteras från returstället till e-handelsföretaget, det påverkar så klart miljön i form av energiförbrukning och utsläpp. Och sen slutligen kräver en retur att transportförpackningen och ibland även en förstörd konsumentförpackning behöver ersättas med nya. Och just när vi pratar om kläder står förpackningen för en betydande del av miljöpåverkan.

Herrmann Haraldsson på Boozt säger att de försöker att göra vad de kan för att företagets belastning på miljön ska bli så liten som möjligt, å han hoppas att i framtiden kunna skicka ut paket med elbilar, eller cyklar.

– Det finns mycket innovation i att använda elbilar, eller kanske använda cyklar och generellt gör vi allt vad vi kan göra för att minska det (ekologiska) fotavtrycket.

Men än så länge levereras de flesta paketen med dieselbilar. Det säger Arne Andersson som är e-handelsexpert på Postnord.

Henrik Pålsson säger att det är finns en del man kan tänka på som konsument online.

– Om man är en miljömedveten konsument så bör man vara medveten om vad det här innebär. Och tänka igenom och planera inköpen i större utsträckning så klart.

Så tillbaka till Charlotte Backryds provrum... Hon säger att hon som konsument försöker tänka på miljön.

– Jag köper, så att säga, inte varje månad, utan jag köper så att säga säsongsvis. Jag uppdaterar min garderob, som är strategiskt, minutiöst skött, säsongsvis. Så jag försöker ta och beställa stora mängder på en gång. Jag göra inga småbeställningar. Så det är väl ett sätt att bidra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista