TV-spel tar sig in i finkulturen

Idag släpptes tv- och dataspelet Halo 3, och musiken har redan blivit klassisk. Nu får speltillverkaren draghjälp i sin lansering av både Backyard Babies och Radiosymfonikerna.

– Det är en värld som få utav oss här i Berwaldhallen egentligen har så stor kunskap om, men vi har länge varit sugna på att lära oss mer eftersom vi vet att det finns en väldigt stor publik, säger Karin Adolfsson Goldman som är försäljningschef i Berwaldhallen i Stockholm.

Radiosymfonikerna, Backyard Babies, Kungliga Baletten och några andra, gör musik och dans inspirerat av datorspelet Halo 3, som släpptes idag.

- Vi vill försöka bryta ner finkulturstämpeln, få ut den klassiska musiken till folket i större bemärkelse och få in människor som inte går här så ofta, säger hon.

Det var länge sedan tv- och datorspel bara var en hobby. Idag är spel en miljardindustri som är större än bio. Företagen är mer intresserade än någonsin av att få uppmärksamhet och många vill surfa på spelvågen.

– Det första man tänker är att det är ett väldigt smart PR-jippo, säger Sam Sundberg som är spelredaktör på Svenska Dagbladet.

– Spel har ju blivit mycket bredare och mycket mer lättillgängligt för folk. Och jag tror att spelutvecklarna själva har blivit mer intresserade av den aspekten, att kanske spelen blir mer sociala och psykologiska och inte bara är skjuta aliens. Men jag tror också att de är genuint intresserade av att vidga spelkulturen, säger han.

Gustav Edman
gustav.edman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista