1 av 2
Saab förtjänar inte bättre än nedläggning.
2 av 2

Att rädda företag

När Saab nu hotas av nedläggning och benämns som en finansiell katastrof av GM:s vice ordförande, lär ropen på statliga räddningsinsatser knappast dröja. Tron på att statlig inblandning, och därmed användande av skattebetalares pengar som riskkapital, kan få krisande företag på fötter har visat sig vara utbredd. Varför staten skulle vara en bättre biltillverkare än General Motors eller Ford är det ingen som kan förklara, och erfarenheterna av andra statliga övertaganden av företag talar precis tvärtemot en sådan uppfattning.

Det enda som kan rädda Saab från nedläggning är att de börjar tillverka bilar som människor vill ha. Somliga påstår att sådant inte spelar någon roll i dessa kristider, utan att det enda som kan rädda företag som nu hotas av nedläggning är statlig hjälp. Beviset på att så inte är fallet kan ligga närmare än vad många hade kunnat tro för bara några veckor sedan. Därför att samtidigt som Saab tycks gå mot sin undergång, ser framtiden plötsligt ganska ljus ut för Volvo personvagnar.  De har enligt konkurrenterna skapat en bil som kommer att göra succé – något Saab än så länge inte har förmått att göra.

Om Saab läggs ned, är det för att det inte förtjänar bättre. Att rädda företag som av ägarna kallas för finansiella katastrofer med hjälp av statliga medel, är ett enormt slöseri med människors pengar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".