1 av 2
Hamassupportrar i Ramallah.
2 av 2

En historia av blindhet

I dagens DN kultur ges ännu ett exempel på den totala blindhet som tycks finnas inför Mellanösterns antisemitism. skriver att Israel genom sin ockupationspolitik skapar en grogrund för den islamistiska terrorism som utövas av till exempel Hamas och Hizbollah, och att Israel bör förhandla med dessa rörelser.

Att kritisera Israels ockupation av Gaza och Västbanken är det många som gör, och att man gör det behöver inte på något vis betyda att man är vare sig antisemit eller antisionist.

Men det Hamas och Hizbollah ägnar sig åt, är inte kritik av Israels ockupationspolitik. Vad de ägnar sig åt, och vad som driver dem, är en önskan att utplåna staten Israel. Denna önskan är inte heller bara en aggression mot staten Israel, och därmed ett uttryck för antisionism. Den är lika mycket ett uttryck för antisemitism, det vill säga judehat, eftersom den bygger på månghundraåriga antisemitiska föreställningar om judar och judendomen som det främmande, farliga och hotfulla. Det är föreställningar som till stor del har sitt ursprung i den kristna kyrkan, och som sedan femtiotalet har fått allt större förankring i länder i Mellanöstern.

Att kräva att Israel både ska förhandla med och ta på sig ansvaret för de rörelser som inte bara förnekar dess rätt att existera, utan också bygger sin politik på ett hat mot dess befolkning, är väl magstarkt. Bristen på klarsyn har gått som en röd tråd genom antisemitismens historia, och gör det alltjämt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".