1 av 3
2 av 3
3 av 3
P3 Nyheter

Svenska politiker vill göra en Obama

Det är två veckor kvar till EU-valet och internets betydelse för politikernas valkampanjer har aldrig vart så här stor tidigare. En av de som finns på bland annat Youtube är Moderaternas kandidat Anna-Maria Corazza Bildt.

Läs:

 Spelar det nån roll om politikerna syns på nätet? Var söker du information om valet?

–Så fort jag är klar här så ska jag twittra och uppdatera att jag ska på Rotarymöte sedan.

Anna-Maria Corazza Bildt är mellan två möten, och passar på att uppdatera sina sajter på nätet.

Inspirationen till att ragga röster via Facebook, Twitter eller filmer på Youtube kommer direkt från USA, och Barack Obamas presidentkampanj i höstas.

Från USA kommer också inspirationen till de så kallade "hemma-hos-möten" som Socialdemokraterna kör med nu. Man bjuder hem kompisars kompisar för att äta och prata politik.

En som hoppas att det kommer att ge röster är Ardalan Shekarabi, som är nummer åtta på Socialdemokraternas lista.

–De som är här har själva kompisar, föräldrar, arbetskamrater och studiekamrater, och det här är någonting man pratar om. Att vara hemma hos någon och diskutera politik är inte något som man gör varje dag, så det sprider sig, säger Ardalan Shekarabi.

Tommy Möller, professor i statsvetenskap, tror absolut att den här typen av kampanjer kommer att fortsätta men:

–De måste bli bättre på att skriva bloggar och mer professionella när det gäller att lägga ut filmer på Youtube exempelvis. Man ser många barnsjukdomar så här i begynnelsen. Det är en bit kvar till Obamas kampanj.

Evelina Attervall
evelina.attervall@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".