Med bilder som den här vill de nå de som säljer cigg.
p3 nyheter

"Brunsås dödar"

I samband med Världshälso-organisationens tobaksfria dag, World No Tobacco Day, den 31 maj, gör organisationen A Non Smoking Generation en aktion för att få de stora livsmedelskedjorna att sluta sälja cigaretter.

Fredrik Söderhjelm är generalsekreterare för A Non Smoking Generation, och genom att dela ut matkassar med helt ofarliga matvaror märkta med varningstexter som "Russin orsakar dödlig lungcancer" och "Brunsås dödar" vill de få de ansvariga på Coop, ICA, Hemköp och Vi att tänka över om varor som kräver varningstexter hör hemma i mataffären. På Axfood, som äger Hemköp, tar miljöchefen Åsa Domeij emot den första kassen.

– Det är väl egentligen så att tobak och mat inte hör ihop så bra. Men det är en gammal tradition att man säljer tobak i mataffärerna, berättar hon.

En anledning enligt Åsa Domeij till att man inte har tagit bort cigaretter är rädslan för att kunder som vill handla cigaretter då inte kommer och handlar mat heller

Fredrik Söderhjelm tycker inte att politikerna tagit sitt ansvar, och därför tycker han nu att det är upp till butikerna att hindra rökningens spridning.

– De gör den här produkten accepterad, vi tycker inte att den borde vara det på 2000-talet.

Linnea Edin
linnea.edin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".