p3 nyheter

Affärer slänger mat för miljarder

100 000 ton mat som är värd över 2 miljarder kronor, så mycket slänger de svenska matbutikerna varje år enligt deras organisation Svensk Dagligvaruhandel. Ofta är det inget fel på den.

 I Österrike skänker stora kedjor bort mat som är fult förpackad eller som har kort datum till affärer där de som har lite sämre med pengar kan handla.

 Vad tycker du att man ska göra med mat som affärerna inte kan sälja? Diskutera!

Maria Forsgren, som är ansvarig för frukt och grönt på Coop Forum i Västberga i Stockholm, tömmer kartonger med äpplen, gurkor och morötter i butikens sopcontainer.

– Man rensar innan vi öppnar, och sedan så skriver vi av det här och reklamerar och håller på, säger hon.

I containern blandas frukten och grönsakerna med hamburgerkött och ostkakor som har två eller till och med fyra dagar kvar till utgångsdatumet.

För det här vill kunderna inte köpa. Trots att det många gånger går att äta. Grönsakerna och frukten har ofta bara skönhetsfläckar.

– Jag vill ju köpa fräscha grejer, jag vill inte köpa skadade grejer, säger en kund.

De svenska butikerna slänger varje år mat för över två miljarder kronor, enligt dagligvaruhandelns egna uppgifter.

Enligt branschorganisationen Avfall Sverige handlar det om mer än 100 000 ton mat som alltså aldrig ens når våra kylskåp där hemma.

Thomas Svaton är vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Vem tycker han bär ansvaret för att minska avfallet?

– Det gör ju affärsinnehavaren. De värden i kronor räknat är så pass stora, så att de som bortser från det här problemet har nog inte förstått sin uppgift, säger Thomas Svaton.

Men att rea ut maten istället för att slänga den, är inte ett alternativ på Coop Forum i Västberga i Stockholm. Det viktigaste är kvaliteten och det ger inte rätt intryck med en fyndhörna bland grönsakerna, även om butikschef Mats Tägtström själv inte tycker att det är något fel på mycket av den mat som de slänger.

– Jag tycker inte det, men konsumenterna köper inte det. Vi gör ju ingenting annat än vad konsumenterna vill, säger Mats Tägtström.

Att ge bort maten till välgörenhet är inte heller ett alternativ, enligt Thomas Svaton på Svensk Dagligvaruhandel.

– Det kan få konsekvenser genom att det uppstår en andrahandsmarknad. Och det är inte så att handlaren heller vill ta risken att med sitt varumärke, som kanske finns med på förpackningen, hamna i sammanhang som han själv inte kontrollerar. Nej, jag tror att den vägen är utesluten, säger Thomas Svaton.


Malin Olofsson
malin.olofsson@sr.se

Mikael Sjödell
mikael.sjodell@sr.se