1 av 2
2 av 2
P3 nyheter

Reklam på nätet ger skräpmatssug

På 15 minuter på nätet så tar man aktivt till sig 15 sekunder reklam.

Det gjorde i alla fall de nior som Sveriges konsumenter tillsammans med Lunds universitet studerat.

44 niondeklassare har fått surfa på nätet samtidigt som man mätt deras ögonrörelser.

Reklam för mat och dryck var det som niorna i undersökningen tog till sig mest av.

– Hälften av den reklamen var för onyttig mat, som chips, hamburgare godis och läsk, säger Louise Ekström på Sveriges konsumenter.

– Man tar inte ansvar för barnens hälsa när man försöker få dem att äta onyttigt.

Isabell Seppälä som går på Hertsöskolan i Luleå tycker att reklam på nätet mest är något som man klickar bort och ignorerar.

– Visst kan man bli sugen på typ hamburgare om man ser reklam för det, men för det mesta så bryr man sig inte om reklamen på nätet. Man är så van att den är där, det är bara att klicka bort och ignorera.

Men Louise på Sveriges konsumenter menar att det inte alltid bara är att klicka bort reklamen. Hon pratar om att det finns mycket dold reklam på nätet och att unga är för naiva och måste bli mer kritiska när de surfar.

– Unga blir en bricka i spelet, de skickar vidare saker och chattar med personer som de kanske inte vet har fått betalt för att prata positivt om en produkt.

Sveriges konsumenter vill att till exempel källkritik ska ingå i skolundervisningen, att det ska bli hårdare krav på att det ska synas vad som är reklam på nätet, och att till exempel reklam ska tas bort helt från vissa chattar och sociala forum.

Pernilla Kommes
pernilla.kommes@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".