Dina Nyheter - mejl

”Jobbar i ett väldigt högt tempo för minimilön”

Flera lyssnare har mejlat för att berätta hur det är att jobba på callcenter.  Eller lämna en kommentar här nedanför.

Anonym: Jobbar i dag för ett callcenter som ingår i en koncern med flera stora bolag som ägare. Själv jobbar jag i ett väldigt högt tempo för minimumlön där förmåner inte finns. Vi är företagens stöttepelare men får inget för det. Har jobbat snart i tre år och löneförhöjningen består av fackets minimum för varje år. Det krävs mer och mer av oss arbetare, men något mer får vi inte för det.

Joakim Öhrnberg: Satt ett ca ett halvår på ett av som jag förstod det Sveriges största callcenter. Ägt av bolaget twenty4help som jag tror var franskt eller tyskägt. Jag satt på dansk linje för HP och trivdes mkt bra med mina kollegor men de var också allt. Min lön var dock lite bättre då jag satt på dansk linje. Hade där med många fördelar i ledighet när mina svenska kompisar inte var lediga och lite så. Men med långa dagar och få och korta raster kände jag mig bara att jag blev mer och mer dum för varje dag. Däremot har jag fått bekräftat alla historier om roliga samtal som olika support personer fått. Skulle kunna spy galla länge över denna arbetsgivare mer eller mindre befogat. Likaså skulle jag kunna prata gott om alla roliga stunder där. Här känns inte helt som utrymme nog dock men de var på gott och ont. Och slutade gjorde jag av lite olika anledningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".