Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...
Arbetsmiljö

Facket kritiserar callcenter

Publicerat tisdag 3 november 2009 kl 04.10
1 av 2
Emma Ottosson sa upp sig från callcentret för att slippa stressen.
2 av 2

Uppdaterad 12:01
Callcenterföretagen har för dåliga arbetsvillkor och många av de anställda mår inte bra på jobbet. Det skriver fackförbundet Unionen i en ny rapport.

 säger 19-åriga Emma Ottosson i Edsbyn.

Callcenterföreningen:

Lyssnarmejl:

 Har du jobbat på callcenter? Hur var det? Berätta!

Emma Ottosson sade upp sig från sitt callcenterjobb på grund av stressen.

Ett callcenter kan hålla på med till exempel teknisk support eller marknadsundersökningar åt andra företag. Eller som i Emma Ottossons fall, försäljning på telefon.

Över hälften av dem som jobbar i callcenterbranschen är under 25 år, enligt Unionen. Det är vanligt att de anställda mäts på olika sätt: hur många samtal de klarar av under en dag eller hur mycket de säljer.

Stressar de anställda
– Om du inte ringer tillräckligt många samtal syns det i statistiken, säger Emma Ottosson.

Unionens undersökning visar att de här mätningarna ligger bakom mycket av pressen på jobbet. 25 procent av de anställda säger att de blir stressade av det.

För att förbättra arbetsmiljön vill facket att företagen ska mäta mer kvalitet än kvantitet, alltså hur man bemöter kunder snarare än hur många kunder man bemöter. De vill också att mätningarna ska vara hemliga så att ingen blir uthängd inför de andra på jobbet.

Resutatet skrivs upp
– Det fanns en vit tavla på väggen med allas namn. Så fort man hade sålt någonting skulle man sätta ett streck där. Man känner hela tiden press.

När hon slutade ville Emma Ottosson hellre vara arbetslös än att jobba kvar på sitt callcenter. I dag söker hon andra jobb. Och hon tycker precis som Unionen att det behövs bättre arbetsförhållanden på callcenterföretagen.

– Det vore bra med ett bättre upplägg för arbetarna. Det där upplägget var ju hemskt. Det var plågsamt, säger Emma Ottosson.

Martin Jönsson
martin.jonsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".