Livbojen som testas försvinner ner under ytan. Foto: Scandlines.

Sjunkande livbojar på svenska båtar

Scandlines i Trelleborg har fått byta ut alla sina livbojar, som man upptäckt inte flyter. De italientillverkade livbojarna är felbyggda, och sjunker när man slänger dem i vattnet.


– Jag tycker att det är förfärligt. Det tillfälle man behöver en livboj så finns det inte en enda sekunds marginal utan då ska det fungera och klaffa direkt. Att en sådan här grej inte fungerar och att den dessutom sjunker, det är ju fullständigt oacceptabelt, säger Jörgen Zachau på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning.

– Vi ser mycket allvarligt på att sådant här förekommer.

Det var ombord på en av rederiet Scandlines färjor i Trelleborg som en matros reagerade på att en av livbojarna var tung. När han vände upp och ned på den rann det ut flera liter vatten ur ett hål som hade bildats i livbojen och när den sedan kastades i vattnet sjönk den.

Vid senare kontroll visade det sig att samtliga livbojar ombord hade liknande fel, tester visade till exempel att livbojarna vägde sju kilo mer än vad de skulle och Scandlines har nu bytt ut livbojarna på alla sina färjor.

Den aktuella livbojen tillverkas i Italien och är av märket Veleria San Giorgio – ett företag som säljer säkerhetsutrustning till rederier runt om i hela världen. Exakt vad som är felet med livbojarna är inte helt klarlagt, just nu pågår en utredning vid den italienska tillverkaren.

Här i Sverige kan just den här livbojen finnas på många färjor, säger Jörgen Zachau.

– Jag vet inte riktigt men det är hundratals i alla fall.

Ekot har tagit kontakt med en rad rederier som trafikerar svenska farvatten. Viking Line och Eckerölinjen till exempel uppger att de inte har just den här livbojen. Men Stena Line, som kör trafiken till Danmark, Tyskland och Polen har haft den. Dessa byttes ut för ett par månader sedan.

Gotlandsbolaget har den här livbojen på en av sina färjor och Waxholmsbolaget, som kör färjetrafiken i Stockholms skärgård, har tre båtar utrustade med totalt 30 av de här livbojarna.

– Efter det att du ringde så gick jag ner och tittade på de här frälsarkransarna. Och som du ser är det ett hål under reflexen där det har runnit ut lite vatten. Så uppenbarligen samlar de vatten. Och så här får det inte vara, säger Indrek Pöldma på Waxholmsbolaget.

Waxholmsbolaget byter nu ut samtliga 30 livbojar av det här märket. Den italienska livbojen är godkänd enligt Europeiska säkerhetsföreskrifter och Transportstyrelsen kommer i dagarna att skicka en rapport till EU:s Sjösäkerhetsbyrå Emsa. Jörgen Zachau på Transportstyrelsen hoppas att en varning inom kort kommer att gå ut internationellt.

– Officiellt sett så förutsätter jag att kommissionen eller Emsa har kanaler att nå vidare i världen med detta, säger Jörgen Zachau.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".