Daniel Johansson har skrivit en rapport om artisters intäkter.

Rapport om artistinkomster får kritik

Forskningsrapporten som visar att artisterna är vinnare trots fildelningen har debatterats flitigt på nätet de senaste dagarna. Forskningen visar att artisterna tjänar bättre än någonsin, men artisterna känner inte igen sig.

Forskare från Kungliga tekniska högskolan har tittat på artisters intäkter under hela 2000- talet i Sverige. Deras studier visar att artisternas inkomster ökat kraftigt fram till idag.

Detta trots att så gott som all musik som spelas in, enkelt kan fildelas gratis på nätet. Det är statistik som piraterna gillar. Men forskarna själva har annan syn på det.

Daniel Johansson är fildelningsforskaren på KTH som har kommit fram till att artisternas tjänar betydligt mer idag än 2000.

– Det var någon som skrev till mig på Facebook: "hur känns det att vara piraternas hjälte"? Då skrev jag att det är ungefär som att komma åt duschhandtaget av misstag och få skållhett vatten över sig, säger han.

Men det som varken piraterna eller media lyft fram är att inkomster räknas in även från när U2 och Madonna kommer till Sverige och spelar för utsålda arenor. Eller när Lady Gagas och Timbalands musik säljs eller spelas i radio.

– Det här handlar om hela artistgruppen inklusive de internationella gruppernas framträdande i Sverige. Då brukar dem flesta artisterna säga "aha, det var inte så enkelt som att fildelningen skulle gynna artisterna", säger Daniel Johansson.

Många artister har sedan rapporten släpptes i helgen hört av sig till Lars Nylin på Musikindustrin.se och sagt att de inte känner igen sig. Men när artisterna får höra att rapporten omfattar också inkomster från utländska artister som kommer till Sverige förstår de varför intäkterna ökar så kraftigt. Ökningen beror nämnligen främst på att intäkter för livespelningar skjutit i höjden.

– Det är bara att titta på vilka artister som kommit till arenorna i år, så förstår man vilken del av omsättningen som utländska artister på Ullevi och stora galor står för. Det är bara att lyssna på kommersiell radio så förstår man vilken stor del som utländsk musik står för, säger Lars Nylin på Musikindustrin.se.

Lars-Peter Hielle
Lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista