1 av 2
2 av 2
Petra Eurenius
LÄKEMEDEL

Inlägg från mikroblogg stred mot etiken

Läkemedelsföretaget Pfizer har fällts för att använda inlägg från Twitter i annonser till sjukvårdspersonal. Det nya sättet att annonsera stötte på patrull i branschens egna etiska regelverk.

Pfizer har använt fyra olika avidentifierade inlägg från mikrobloggen där personer ger sina synpunkter på ett rökavvänjningsmedel. Det är ett brott mot läkemedelsbranschens etiska regelverk och nu tvingas Pfizer betala 120 000 kronor.

"Nytt sätt"
– Vi har ju använt ett lite nytt sätt att annonsera. I den här annonsen till sjukvårdspersonal har vi använt inklippta avidentifierade Twitterinlägg i syfte att visa hur det bloggas och tycks till om rökavvänjning, säger Petra Eurenius, kommunikationschef på Pfizer.

Tänkte ni på att man inte får ha värderande inlägg i läkemedelsannonser?
– Jo absolut tänkte vi på det, och vi försökte verkligen ta reda på om det här nya sättet att använda avpersonifierade Twittercitat var förenligt med regelverket. Vi bedömde att det var det, men så var inte fallet så att vi får lära oss av det här misstaget.

Lars-Peter Hielle
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".