Pernilla tror att barfota är bra, men bara på träning.

"Stötdämpade skor ger skador"

De som springer barfota i stället för med moderna löpskor får färre skador, enligt ny forskning från USA. Där har man jämfört löpare från Kenya och USA som är vana att springa med respektive utan skor.

Löparen Pernilla Tornemark:

Pernilla Tornemark pluggade på friidrottsgymnasiet i Malmö förut, men nu är hon här och tränar privat. Hon har tävlat i både 200 och 400 meter sprint på landslagsnivå. Med skor på. Men hon tror att barfotaträning kan vara bra.

– Jag tror att man kan göra det på träningen, springa på gräs och så. Men på tävling tror jag inte att det är bra, för jag tror inte att det går fortare, säger Pernilla Tornemark.

Enligt forskaren Daniel Lieberman har alla moderna skor med stötdämpning och annat gjort att vi börjat springa annorlunda än förr: De flesta joggare sätter i hälen i marken först när de springer och det gör att man lättare får belastningsskador.

– Vi springer ju annorlunda nu, man utvecklas ju mer och mer. Det är nog både bra och dåligt, säger Pernilla Tornemark.

-- Men det är ju mycket skador nu i landslaget, det kan ju bero på en sån grej också.

Pernillas tränare Jörgen Becke är övertygad om att det handlar mer om teknik än om skor ifall man skadar sig eller inte.

– Jag tror att man ska lära sig att springa rätt innan man springer långa distanser, då gör man sig själv en stor tjänst.

Frågan är då hur man egentligen ska göra föra att springa rätt.

Ska man ner med främre delen av foten först?

– Precis, främre delen av foten, man sätter aldrig riktigt ner hälen, man ligger högt, visar Pernilla.

Och då kan man komma ända till landslaget, som du?

– Ja, då kan man komma långt, säger hon och skrattar.

Elin Joleby
elin.joleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".