Facebook

Reklam i statusraden

Fler och fler företag väljer att använda sociala medier för att göra reklam. Tidigare har det snackats om bloggar som bryter mot marknadsföringslagen genom att inte tala om att det är just reklam.

Nu finns en annonstjänst på Facebook där företag kan annonsera i din statusrad. Den tjänsten fick också kritik för att bryta mot lagen, men nu har de gjort ändringar så att den inte gör det, säger Jon Berglund som är VD på företaget.

– Nu när vi lägger ut reklam så står det direkt i samma text att det är ett sponsrat meddelande., säger Jon Berglund på Social Communications.

Det är alltså i statusraden, där man som Facebookanvändare kan uppdatera sina vänner på vad man gör eller skicka länkar, som företaget Social Communications hittat en ny annonsmöjlighet. Ungefär 30 företag använder tjänsten som går ut på att de kan skicka reklam i statusraden via en massa ambassadörer, som Jon Berglund kallar dem. Ungefär en miljon Facebookanvändare når de via ambassadörerna.

Vilka är de här ambassadörerna?

– Ja, det är B- och C-kändisar. Folk med mycket vänner på Facebook helt enkelt, säger Jon Berglund.

Elisabeth Trotzig är reklamombudsman, de granskar att reklam följer till exempel marknadsföringslagen. Och så länge det tydligt framgår att det är just reklam så är det inga problem med en sådan här tjänst, säger hon.

– Att tjänsten finns är inga problem men det ska vara tydligt att det handlar om annonsering. Det är ju viktigt att man förstår att det är kommersiella budskap och inte något som ens kompis skriver.

Elin Joleby
elin.joleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".