Ska sluta luras med dyra tester

Uppdaterad 14:38

Företaget Marantana AB måste bli tydligare med att deras nättester kostar pengar, säger Konsumentombudsmannen (KO), annars måste de betala vite på en halv miljon kronor.

Läs också:

Konsumentverket har fått in närmare 900 anmälningar mot Marantana nu, främst från personer som har gjort företagets personlighetstest och livslängdstest.

– Man har inte uppfattat att det har kostat pengar helt enkelt, utan man har trott att det har varit nån form av quiz ungefär som det finns på Facebook, säger juristen Gunnar Wikström på Konsumentombudsmannen.

Men ett tag senare har det kommit en faktura i brevlådan, där det står att kunden har ingått ett avtal med Marantana och ska betala från ett par hundra till runt fem hundra kronor.

"Det är ingen lek, utan ett avtal"
Efter en granskning har KO nu bestämt sig för att företaget ska skriva under ett förbudsföreläggande, där de lovar att bli tydligare med vad som händer om man gör deras test.

– Att det här inte bara en lek liksom, utan det här är ett avtal som kostar pengar, säger Gunnar Wikström.

Det finns flera sådana här bolag på marknaden - ofta handlar det om tjänster där man kan värdera sin bil eller sin bostad. Om man får hem en sådan räkning tycker KO att man ska bestrida fakturan innan man betalar. Man kan alltså stryka beloppet och skicka tillbaka en kopia av den med motivering till varför man inte vill betala:

– Man skriver: jag anser inte att jag är skyldig att betala för jag fick så dålig prisinformation, säger Gunnar Wikström.

Enligt KO ger många oseriösa företag upp då, och struntar i att gå vidare till inkasso och kronofogden. Även om det så klart inte går att garantera.

Ulrika Lindqvist
ulrika.lindqvist@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".