1 av 2
2 av 2
Två tänkare. Foto: Scanpix

Vem eller vad ska man tro på?

Sverige räknas till ett av världens minst religiösa länder. Ändå är vi flera som använder en slags tro för att förstå meningen med livet. 

Så, behöver vi en tro i dagens moderna samhälle, undrar  i senaste P3 Debatt.
Och vilken tro ger oss mest förståelse för livet och universum?

I en värld där religion spelar en viktig roll i många människors liv skiljer sig Skandinavien och framförallt Sverige som världens minst religiösa område i världen. Sverige är rankad till #1 som 

De minst religiösa länderna i världen tenderar också att vara de mest hälsosamma och framgångsrika nationerna. Det kan relateras till den relativt lilla storleken på befolkningar eller den historia av kollektivt jordbruk och århundraden av framgångsrik handel. Vissa länder präglas av välstånd och fred, andra är märkta av fattigdom och stridigheter. Vilket kan vara anledningen till varför svenskar är skeptiska till Gud och religion. Jag tror att svenskar är skeptiska, på ett rationalistiskt sätt, man tänker logiskt och utgår från fakta och bevis.

Jag har vänner som är ateister; följer ingen religion, men det man ser i deras kultur följer många kristna moral och levnadssätt; man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, man stjäl inte, detta kan dels bero på att Sveriges präglats av den protestantiska kristendomen och samhället har behållit både levnadsätt och kultur.

Jag har vänner som är kristna, muslimer och judar som finner förståelse till livet av deras religion, och har en stark kontakt till Gud, helgon och profeter.

Jag har vänner som aldrig brytt sig om religion; icke-troende, som har blivit buddhister efter resor till Sydostasien.

Jag har vänner som är uppväxta i Sverige med utländsk bakgrund, både muslimer och kristna som har valt att bli icke-troende.

Jag har vänner som har varit troende som gett upp sin tro efter händelser av dödsfall av meningsful person eller tvärtom känt tro när någon har överlevt eller besegrat en sjukdom.

Och jag har vänner som tror på människan, godheten i människor eller på vetenskapen.

Vetenskapen är baserad på tanken att allt som sker bestäms av naturlagar och på grund av detta tror inte vetenskapsmän att händelser kan påverkas av en bön eller önskan.
Vetenskapen är sann fakta men samtidigt kan inte vetenskapen förklara allt eller förneka det faktum att det måste finnas något mer utöver vetenskapen, bortom mänskligheten och livet på jorden. Kanske är hela världen en rad av underverk , men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardagsting.

Einstein sa:
” Science without religion is lame, religion without science is blind”.

För mig är Gud det som lever inom oss och gör oss till dem vi är och det vi bestämmer att leva för i livet. Samtidigt är det också den energi som finns överallt i världen, universum som definierar allt inom mänskligheten, vetenskapen och religion.

Men vad är egentligen rätt? Vilken religion eller tro ger oss mest förståelse för livet och universum. Behöver man ens en religion i dagens moderna samhälle?

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".