KONSUMENT

Gratisprovet blev dyr historia

Att nappa på gratis prova på-erbjudanden via annonser på nätet kan bli dyrt.

Ett företag som ligger bakom bland annat erbjudanden om bantningspiller och tandblekning har fått över 200 anmälningar mot sig på drygt ett halvår, vilket har fått Konsumentverket att reagera.

Har du varit med om något liknande? Berätta!

– Det stod att det var ett gratis prov, inget konstigt om att jag skulle bli medlem eller så. Det skulle vara enkelt och lätt så jag tänkte att det kunde vara en bra grej att prova. Men det visade sig vara förödande i stället, säger Linda i Malmö som är en av de som känner sig lurade.

Hon såg en annons på Facebook om att prova på tandblekning gratis, endast 99 kronor i frakt skulle det kosta. Men snart därefter kom ett nytt paket och nu ville företaget ha nästan 700 kronor. När Linda inte ville betala kom det genast krav från inkasso.

– Det kändes jättejobbigt, man vill ju inte hamna på Kronofogden, säger Linda.

Företaget som kallar sig MTM Trading International och inte ska blandas ihop med ett företag med nästan samma namn i Malmö, har över 200 anmälningar mot sig på Konsumentverket.

– Det är en avsevärd mängd, framförallt på väldigt kort tid, säger Ylva Sjögren som är jurist på Konsumentverket.

De som anmält beskriver ungefär samma sak som Linda, att de har tackat ja till att prova något gratis, men i stället hamnat i ett abonnemang och fått produkter skickade till sig som de anser att de inte beställt.

Så här skriver två kunder i sina anmälningar

"Nu har jag vid upprepade tillfällen försökt säga upp detta. Trots det skickar företaget fortfarande produkter som de kräver snabb betalning för. Det finns ingen möjlighet att nå dem via telefon och jag får aldrig svar via mail"

"En liten ask kom på posten utan någon som helst upplysning om att det var en prenumeration, det framgick inte heller av annonsen. Inom några dagar kom en faktura på 99 kr för erbjudandet, vilken jag omedelbart betalade. Några dagar senare kom nästa fakura på 747 kr"

– Man ska inte betala om man anser att det är fel, utan bestrida i varje instans, säger Ylva Sjögren på Konsumentverket.

Precis det har Linda gjort, alltså skrivit till företaget och sagt att hon inte tänker betala och motiverat varför. Samma sak har hon gjort till inkassobolaget, men kraven på att betala kommer fortfarande.

– Vardagen blir väldigt förstörd av det. Jag tycker verkligen att de ska stoppas, säger Linda.