Här är en av annonserna till tävlingen. Foto: Cult
DANMARK

Reklamkampanj uppmanar tjejer att visa brösten

En reklamkampanj i Danmark som uppmanade tjejer att visa brösten fick danska konsumentombudsmannen att gå i taket.
I samband med lanseringen av en ny alkoläsk på danska klubbar startade kampanjen "Boobs for Shaker", som innebar att tjejer som visade brösten för klubbens DJ fick en gratis alkoläsk i utbyte.

Har du sett någon kampanj som du reagerar på? Tipsa oss på p3nyheter@sverigesradio.se!

Dessutom uppmanades tjejer att lägga upp bilder på sina bröst på företagets sajt, så att besökarna kunde rösta om vem som skulle vinna en bröstförstoring.

Efter hård kritik och diskussioner med konsumentombudsmannen ändrade företaget så att vinnaren i stället skulle vinna pengar motsvararande en bröstoperation, skriver Resume.se.

Men på företagets sajt står det fortfarande om tävlingen att "Så vinner du ett par silikonbröst" och "Rösta på de bröst som du tycker förtjänar en bröstförstoring."

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".