Telia konkurrerar nu mot biosalongerna och piskar upp debatten om tidigare filmsläpp. Foto: Bertil Ericson / Scanpix
IT / TEKNIK

Telia vill bli filmens Spotify

Telia piskar nu upp debatten om tidiga filmsläpp på Video on demand.
Företaget har skickat ett öppet brev till filmproducenter och distributörer men också gått ut i annonser i Svenska Dagbladet, om att få kunna släppa svenska storfilmer strax efter biopremiärerna.

Om bara några veckor ska Sveriges nya filmavtal vara klart. Avtalet ska sedan börja gälla 2013. Filmavtalet reglerar allt stöd till svensk filmproduktion och distribution och visning av film.

Från att biograferna har varit de som släppt filmerna så vill nu även nätleverantörerna in i avtalet och släppa filmer på Video on demand i samband med biosläppen.
– Lite som det har sett ut på musiksidan, därför driver vi den linjen, säger Stefan Trampus, som är chef för bredbandstjänster på Telia.

Att bredbandsleverantörerna vill
in i ett filmavtal har varit en känslig fråga redan från början. Filmbolagen har som krav att nätleverantörerna stoppar olaglig fildelning medan leverantörerna inte vill leka polis. 

Men när det gäller att visa filmer tidigare så är Mikael Vallen som är vd på filmbolaget YellowBird försiktigt optimistisk.
– Så länge det inte handlar om de stora dyra filmerna, då ska det vara som idag, säger han.
– Fönsterlängder måste vara anpassat till vad det är för film och vilken publik det handlar om.

Men Thomas Rundfors som är informationschef på SF Bio är kritisk till Telias syn på filmsläpp. 
– Det är ju ingen demokratisk rättighet att visa filmerna samtidigt utan det handlar om en ekonomisk livscykel som en film har, säger han.

Fråga

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".