Usain Bolt sprider reklam i sociala medier. Bilden är en australiensisk gatukonstnärs porträtt av Usain Bolt i östra London. Foto: Matt Dunham / Scanpix
OS i London

Sportstjärnor sprider reklam i sociala medier

"Utnyttjar sina konton för att göra reklam"
1:07 min

Sociala medier ger nya möjligheter för sponsorer för OS i London. Sportstjärnor som Michal Phelps, Usain Bolt och andra som deltar i OS har alla utnyttjat sina konton för att göra reklam för sina sponsorer.

Nyligen twittrade Usain Bolt ut en bild till sina över 600 000 följare. På bilden syntes ett litet kylskåp som var fyllt med en sportdryck producerad av ett företag som sponsrar honom. Bolt skrev att han var en smart idrottare som var tvungen att få i sig drycken innan träning.

Ett annat exempel är simmaren Michael Phelps, som på Facebook lägger ut bilder på den reklam han har gjort för ett schampomärke som sponsrar honom. Phelps har 5,4 miljoner fans på sajten och hans budskap får därmed stor spridning.

Reklamvärlden har förstått att dialogen som sportstjärnor har med sina fans är värdefull. Så se till att få med våra budskap i den dialogen, uppmanar de stjärnorna, enligt Financial Times.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".