KONSUMENT

Många lurade på "gratis" eltandborste

Företaget Dentally ringer upp till folk och erbjuder prenumerationer på eltandborstar. Men många känner sig lurade i efterhand, eftersom de trott att tandborsten var gratis.

Nu granskas företaget av Konsumentverket. Jonna Hollén i Eskilstuna hamnade i ett avtal med Dentally trots att hon sa nej från början.

– Jag satt och åt när det ringde en telefonförsäljare till mig. Jag sa till honom att han inte skulle skicka någonting, och att jag inte var intresserad.

Försäljaren lovade att inte skicka någon tandborste, men att han däremot skulle skicka en orderbekräftelse som Jonna kunde ignorera om hon inte ångrat sig. Men efter ett par veckor fick Jonna trots allt två eltandborstar.

– Jag har inte beställt det här, han skickade någonting som jag aldrig ville ha. Jag är chockad att man kan driva sådana här företag och komma undan med det.

Jonna Hollén är inte ensam om att ha problem med Dentally. Bara i år har det trillat in 83 anmälningar till konsumentverket mot företaget. Det handlar om vilseledande marknadsföring, och problem med att ta sig ur abonnemang, som man många gånger inte ville ha från början.

På Konsumentverket sitter man just nu och går igenom alla anmälningar mot Dentally, för att se om man ska gå vidare med åtgärder mot företaget.

– Det brister stort i informationen här, säger Gabriella Fenger-Krog som är handläggare för ärendet på Konsumentverket.

Hon tycker att det är illa att Dentally i vissa fall har beskrivit sina tandborstar som gratis.

– Det är ju inte gratis över huvud taget, kunden måste teckna ett avtal om prenumeration för att få sin tandborste.

Tony Mårshans är säljansvarig på Dentally, och enligt honom ska tandborstarna aldrig beskrivas som gratis.

– Jag är den första som ska beklaga om någon av våra säljare har beskrivit våra varor som gratis, det finns inget som är gratis idag.

Och när han hör om vad som hänt Jonna Hollén reagerar han starkt.

– Det är inte acceptabelt. Kunden har rätt att säga ja eller nej till våra varor. De flesta kunder vi talar med är nöjda med oss, men ibland blir det fel. Vi jobbar hela tiden med att bli tydligare i vår marknadsföring, och att rensa bort säljare som inte tar sitt jobb på allvar, säger Tony Mårshans, säljansvarig på Dentally Nordic AB.