Företagare i hela sverige har köpt piratkopierade jackor och tröjor efter att ha lurats via reklammejl. Foto Bertil Ericson/SCANPIX
Varaumärkesintrång

Sålde fejkade märkesjackor

"Hemsidan såg proffsig ut"
1:34 min

Försäljning av piratkopierade prylar utreds allt oftare av åklagare och nu går ett stort fall med piratkopierade kläder till domstol. Fem personer i Norrköpingstrakten åtalas för att bland annat ha sålt fejkade Canada Goose-jackor till företagare i hela Sverige.

- Det är kläder med kända varumärken, det handlar om piké-tröjor och det handlar om jackor, berättar åklagaren Fredrik Ingblad vid Internationella åklagarkammaren.

Företagare i hela Sverige har köpt piratkopierade jackor och tröjor efter ha lurats via reklammejl, säger Fredrik Ingblad. Fyra personer åtalas för medhjälp till brott mot varumärkeslagen och en person för grovt bedrägeri och brott mot varumärkeslagen. Den huvudåtalade sitter idag häktad efter att ha förts över från Thailand till Sverige.

- Det är från 2009 till nu våren 2012. I åtalet menar jag att huvudmannen tjänat knappt 1,2 miljoner på det.

En av många lurade företagare som P3 Nyheter har pratat med säger att mejlen kom varje vecka och att hemsidan såg proffsig ut. Efter ett halvår bestämde han sig för att mejla företaget och fick svar. Till slut beställde han tröjor för 2000 kronor. När paketet kom, så såg han att blivit lurad. Varken färg eller storlek stämde.

De flesta fallen som rör varumärkesintrång hamnar inte hos specialåklagarna som jobbar med de här fallen.

Oftast görs ärendena upp innan dess, mellan importören och den som äger rätten till varumärket. Historiskt sett har de här fallen haft låg prioritet. Men sedan några år tillbaka finns två specialåklagare som arbetar med varumärkesintrång. Och antalet fall som Fredrik Ingblad och kollegan Henrik Rasmusson utreder blir allt fler. I år utreder de över 30 fall och räknar med att 10 fall går till åtal.

- Historiskt sett har det varit väldigt få anmälningar av varumärkesintrång. De senaste åren har det skett en ökning så vi har fler varumärkesintrång som vi både utreder och åtalar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".