Vi har fått många kommentarer om dåliga mobilnät. Nu har operatörerna svarat. Foto: Fredrik Sandberg och Christine Olsson / Scanpix. Montage: P3 Nyheter.
Mobilnäten

Nu svarar operatörerna på kritiken

Mobiloperatörerna svarar
2:12 min

Vi fick många kommentarer när vi förra veckan rapporterade om bristande kapacitet i mobilnäten. Runtom i landet upplever folk att nätet inte håller och att de inte får vad de betalar för. Nu har flera mobiloperatörer svarat på lyssnarnas kritik. Och nu säger också konsumentorganisationen Telekområdgivarna att de har fått in fler klagomål än tidigare.

Mycket av kritiken som vi har fått in handlar om att många inte tycker att de får vad de betalar för. Och på den punkten tycker Mattias Grafström på Telekområdgivarna att Telia, Tele2 och de andra måste bli tydligare:
– Operatörerna lovar mycket mer än vad de sannolikt från början vet att de kommer kunna leverera. Då skapar de ju själva ett missnöje mot sina egna kunder.

Så här kommenterade Emelie Jirevall sitt abonnemang hos Telenor:

Att ringa går bra, men all form av mobilsurf är under kritik, och då bor jag ändå på Lidingö vilket inte är helt ute i vildmarken. Även inne Stockholm city är surfen fortfarande dålig. Inte hållbart för teleoperatörerna om de vill fortsätta behålla sina kunder.

Och så här svarar Telenor:
– Målet är att våra kunder ska ha tillgång till Sveriges bästa mobilnät, det vill säga ett nät som är bättre än konkurrenternas. På ett generellt plan visar våra mätningar att vi är på god väg men tyvärr finns det platser där vi ännu inte uppgraderat nätet eller där vi av andra skäl inte kommer kunna va bäst. Vi är heller inte immuna mot tillfälliga driftstörningar.

Så här skrev Markus om Tele 2:s tjänst:

Jag bor strax utanför Göteborg och både jag och min fru är kunder hos Tele2. Vi saknar teckning på mobilen, alltså vi har ingen service på mobilen ungefär halva tiden av dygnet och kan ej ringa med mobilen. Har varit i kontakt med kundtjänst flera gånger och påpekat detta. Får ej ngn hjälp bara ett otrevligt bemötande. Det har nu gått så långt att vi tvingats säga upp våra abonnemang trots att vi har bindningstid kvar och teckna nya abonnemang hos en annan operatör.

Och så här svarar Tele 2:
– Då alltfler privatpersoner och företag använder smarta telefoner, ställer det ökade krav på oss att leverera bra kapacitet i mobilnäten för datatjänster och röstsamtal. Tele2 har under året genomfört omfattande uppgraderingar av 3G-nät med målet är att fördubbla kapaciteten och förhöja den mobila upplevelsen för såväl datatrafik som röstsamtal.

Så här skrev Kim Eliasson om Telias nät:

Bor i Umeå (Ålidhem) där jag nästan aldrig kan streama varken Youtube eller Spotify och ofta funkar inte heller Facebook. Jag tycker det är skitdåligt att man ska betala fullt pris utan att få tjänsten levererad.

Och så här svarar Telia:
– Smarta telefoner tar mer kapacitet av nätet och varje ny modell av mobiler kräver mer än de förra. På vissa platser har vi sedan haft svårt att hinna bygga ut kapaciteten i den takt som krävts då efterfrågan på data ökat kraftigt. Vi arbetar nu för fullt med att bygga ut och förstärka kapaciteten i både 3G och 2G-näten.

Så här skrev Linus om 3:

Surf i mobil = att återuppleva gamla tidens internet! Gjorde en felanmälan i somras men inget hände. Har även gjort en sökning på bredbandskollen och hade typ 3,2 i hastighet. Detta var tydligen inom 3:s minimigräns trots att jag betalar för 6 gb..

Och så här svarar 3:
– Vi upplever inte att vi har problem i samma omfattning som de andra mobiloperatörerna. Det betyder dock inte att vi på något sätt sitter stilla och känner oss nöjda. Vi rullar ut ett 40-tal nya basstationer i veckan. Vi bygger 4G/LTE och kommer att ha det i 140 kommuner till jul.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".